Ledare: Så överlever sporthandeln

Här kommer fortsättningen på förra månadens ledare om butiksdöden som just nu sveper över världen. Går det att undvika den och vad ska i så fall göras?

Förra månaden avslutade jag min ledare med en cliff hanger. Jag lovade en lösning på att inte drabbas av den butiksdöd som sprider sig över detaljhandeln i hela världen. Stora ord. Dessutom är jag så långt ifrån butiksekonomiexpert en skateboardåkare kan komma. Men samtidigt har jag studerat sporthandeln i 20 år och har kanske en lite annan synvinkel än de som står mitt inne i stormens öga.

Så, här är mina funderingar. Antagligen kommer jag att bli sågad men orden är valda för att ni ska fundera, och inte en enda gång har jag kollat av mot ett Excelark om det funkar. Det tror jag är en styrka, för bra idéer kommer aldrig ur Excel.

Jag börjar med en klyscha: Sätt kunden i fokus. Jag menar det, på riktigt. Jag tror att väldigt många beslut om inköp idag tas utifrån marginaler, marknadsstöd och slutpris. Saker som kunden helt ärligt skiter fullständigt i.

Kunden är inte det minsta intresserad av ifall butiken hen handlar i gör ett bra resultat när månaden summeras. Observera att hen bryr sig lika lite om ifall ni går med förlust eller går med vinst. Kunden vill bara ha rätt grejer.

Det kan vara ett varumärke hen gillar, en funktion eller stil som motsvarar förväntningarna, ett brett sortiment inom den sport hen utövar eller möjligheten att testa innan köp.

Rätt sortiment är nyckeln till att överleva – så omvärldsbevakning och nyfikenhet på nya saker är bättre än fjolårets Excelark när ni ska göra inköpen.

Råd två är att gå uppåt i pris när ni ska bredda ert utbud. Idag går nästan alla neråt i pris med resultatet att allt ser likadant ut. De som är villiga att betala mer för bra gejer hittar inte längre något i en vanlig sportbutik. Undantaget är specialistbutikerna och XXL som faktiskt har fattat att det finns kunder som är villiga att betala för riktigt bra prylar. 

Dessutom gör dyra produkter att övriga produkter med lite lägre pris plötsligt känns överkomliga. Snittpriset höjs garanterat om den dyraste produkten är dyrare.

Mitt nästa råd är att inte kräva marknads- och skyltbidrag av leverantören. Låt dem använda de pengarna till att bygga varumärket på nationell nivå istället så kommer de pengarna att göra mycket mer nytta. Branschen måste sluta annonsera med röda priser och procenttecken och istället snacka prestanda, stil och vad produkten gör för kunden. Det här är den viktigaste förändringen som måste göras och den ska göras nu.

Till sist tror jag på det lokala samarbetet. Stötta de lokala föreningarna, var med på events, bli den lokala hjälten. Det här kostar betydligt mer i tid än det kostar i pengar men det är mycket billigare att behålla en kund än att försöka hitta en ny. Så ta hand om de som redan idrottar och knyt de lokala klubbarna, lokala influencers eller andra trendsättare till er. 

Och finns det varumärken som sköts från ert närområde så stötta dem också. När handeln är global blir den lokala förankringen livsviktig om den lokala butiken ska överleva.

Så där, nu är det bara att såga mina idéer.