MyPakage har en paketlösning

MyPakage har en paketlösning

Niclas Olofsson har en förmåga att hitta produkter som slår. Efter Breos små klockor och SmellWells kuddar är det nu dags för kalsonger från MyPakage. Och Niclas är säker på att det här blir den största succén hittills.

Publicerad

Niclas Olofsson

MyPakages intåg i Sverige började med ett Instagraminlägg för ett par år sedan. Niclas Olofsson såg en bild på ett par kalsonger åtföljda av lovord han aldrig hört i det sammanhanget tidigare. Dessutom hade kalsongerna ett coolt namn: MyPakage.

Nu är inte Niclas den typ av person som registrerar något cool och bara låter det passera. Ser han något han gillar kollar han upp det och ganska snart satt han i ett Skypesamtal med en av grundarna till MyPakage.

– Jag sa att jag ville träffas för att diskutera om att distribuera MyPakage i Sverige men han trodde nog inte riktigt på mig, de hade ju ingen distribution utanför Kanada på den här tiden, berättar Niclas. Men jag kände att det här var något stort och några dagar senare satt jag på ett plan till Vancouver. De fattade ingenting när jag ringde och sa att jag var på plats för att prata.

Det Niclas hade gått igång på, förutom namnet, var konstruktionen på kalsongerna. MyPakage har en tredimensionell påse framtill för att ta hand om "hela paketet". Ungefär på samma sätt som en behå är tredimensionell och av samma anledning: hålla saker och ting på plats på ett skönt sätt. MyPakage kallar konstruktionen för Keyhole Comfort Technology.

– Kalsongerna var verkligen helt fantastiska men grundarna hade en partner som gjorde att jag inte ville göra affärer med dem, säger Niclas. Grundarna var sköna killar och jag sa att jag gärna gör affärer med dem när de fixat sin organisation. 

David Cederqvist

Niclas köpte med en låda kalsonger och sålde vidare till kompisar i Sverige. Alla sa samma sak: Att det var de skönaste kalsongerna de någonsin provat. Niclas förstod att hans första känsla hade varit rätt och hoppades på att grundarna skulle få in nya finansiärer som kändes mer rätt.

Två år senare, i oktober förra året, ringde telefonen och Dez Price, en av grundarna till MyPakage, berättade att de fått nya ägare och anställt Jim Bailey, tidigare Merrell och Red Bull, som ny sälj- och marknadschef. Niclas sa: "Då vill jag satsa på att lansera MyPakage i Norden", och de bestämde sig för att köra.

– Jag insåg att det här skulle bli så stort att jag inte skulle fixa det själv och ringde därför till David Cederquist, säger Niclas. Vi hade snackat om att göra något tillsammans och det här kändes som rätt grej.

– Jag gick igång på en gång och sa "Nu åker vi", säger David. Och det har fullkomligt exploderat.

Både Niclas och David trodde stenhårt på produkten men de ville ha siffror att visa upp innan de tog MyPakage till butikerna. Därför drog de igång en egen e-handel och med hjälp av främst Facebook började de sprida budskapet om kalsongerna. 

Genom att driva en egen e-butik kunde de följa kunderna och deras beställningar. Skulle de komma tillbaka efter första paret och beställa fler? Skulle det dyka upp nya kunder från en ort några dagar efter att första paret levererats dit? Hur stora beställningar skulle killar göra?

Färgglada mönster är ett signum för MyPakage

– Vi ser samma mönster hela tiden, säger David. En kille beställer ett par och tre dagar senare beställer han 3–4 till. En vecka senare kommer det in nya beställningar från samma ort. Det råder ingen tvekan om att kunderna älskar våra kalsonger och snabbt köper på sig flera par, sedan snackar de med sina polare och de köper också och så håller det på.

– När vi marknadsför oss på Facebook tar vi en målgrupp i taget för att se vilka det är som lockas mest av MyPakage, säger Niclas. Ena veckan är det mot campare, nästa vecka mot affärsmän, sedan mot skidåkare och resultatet är alltid detsamma. Försäljningen skjuter fart så fort vi annonserar och precis alla sorters män är intresserade. Jag har aldrig varit med om något liknande och varje dag får vi mail om hur mycket kunderna gillar MyPakage.

David driver även butikerna på Kallfors och Vidbynäs golfbanor och där ställde han upp ett ställ med kalsonger.

– Det är ganska lätt att sälja på en produkt i den här prisklassen till en kille som ska ut och spela en golfrunda, säger David. Han ska gå en mil och vet att det inte är skönt om det skaver. När de kommer tillbaka köper de flesta två par till, det är verkligen helt unikt. Dessutom är det en produkt som hälften av befolkningen använder varje dag året runt.

Nu har de siffror på hur stort intresset är i Sverige. När de nu ska sprida MyPakage över hela landet har intresset varit lika stort från butikerna som från kunderna. Snacket går om MyPakage och redan från start är både Stadium och Länna Sport med.

– Sporthandeln är en viktig kanal för oss och har varit så även för MyPakage i Kanada. Men vi ska inte begränsa oss till sport utan lansera MyPakage även till klädhandeln. Kollektionen är så stor att vi kan dela upp dem mellan de olika kanalerna,, säger Niclas. 

David, Jim Bailey och Niclas Olofsson.

När jag träffar Niclas ochDavid är även MyPakages sälj- och marknadschef Jim Bailey med på mötet. Han är på Europaturné för att bygga upp varumärket utanför Kanada.

– Just nu är Norden vår enda marknad utanför Nordamerika men intresset är stort och jag ska nu åka runt och träffa folk som vill jobba med oss.  Det har gått oerhört fort för MyPakage sedan starten med en årlig tillväxt på 50 procent. Efter fem år omsätter vi redan nästan 200 miljoner kronor och då har vi bara nosat på USA, största marknaden är fortfarande Kanada, säger Jim.

David och Niclas har följt samma modell som MyPakage har använt sig av i Kanada. Få ut produkten på killar och sedan låta dem snacka med sina polare. Plus att använda sociala medier för att sprida budskapet. Nu har företaget blivit så stort att de måste tänka i andra banor och därför har de börjat jobba med reklambyrån Sid Lee som också jobbar med Facebook, The North Face, Samsung och Absolut.

Påsen för paketet – Keyhole Comfort Technology – är själva kärnan till MyPakages framgångar.

– Hittills har varumärket lite byggt sig själv för att produkten har varit så bra och unik, men nu ska vi ta det ett steg till och bli mer synliga. Varumärket har sina rötter i actionsport men vi vill inte fastna där, inte ens fastna i sportens värld. Vi vill vara var mans kalsong, säger Jim

Kollektionen består av boxerkalsonger i två benlängder, briefs och långkalsonger. Huvudmaterialet är fortfarande som vid starten modal men det finns också träningskalsonger i polyester och kalsonger i merinoull för de som vill ha extra värme.

Än så länge finns MyPakage enbart för män men de utvecklar nu en kollektion med damunderkläder och planen är att den ska vara klar till våren 2018.

– Dessutom tittar vi på att utveckla en riktig premiumkollektion i de finaste material vi kan hitta, en kollektion som kommer att säljas via finare herrekiperingar, säger Jim.

Det som började som ett sätt att få till mer heliboarding har blivit en succé och nu ska MyPakage erövra de svenska männen.

 

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Vans nya klassiker

1 kommentar

Jesper: tror tryckfelsnisse varit inne här. 10 dagar om året låter ju inte allt för extremt endå =)

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 06-2017

  • Sportfack 05-2017

  • Sportfack 04-2017

  • Sportfack 03-2017

  • Sportfack Snow Business 02-2017

  • Sportfack 02-2017

  • Sportfack 2017-01