Fjällräven bygger sitt varumärke med äventyret Fjällräven Polar

Fjällräven bygger sitt varumärke med äventyret Fjällräven Polar

Fjällräven Polar har gått från ett entusiastevent till ett äventyr som det snackas om globalt tack vare Fjällrävens sätt att använda sociala medier. Sportfack fick hänga med under den sista etappen av årets äventyr.

Publicerad

Fjällräven Polar startades av Fjällrävens grundare Åke Nordin och hundföraren Kenth Fjellborg 1997. Åke och Kenth diskuterade om att göra en svensk version av Iditarod – världens tuffaste hundspannstävling. Men de ville inte göra en tävling för eliten utan istället ge vanliga människor en möjlighet att uppleva svenska vinter med hjälp av hundsläde.

Det blev ett populärt event med folk från hela världen som sökte de åtråvärda platserna men efter tio år beslutade Fjällräven sig för att ta en paus med Fjällräven Polar för att istället testa andra saker. Det var dock många på Fjällräven som saknade Fjällräven Polar och när sociala medier började växa förstod Fjällrävens marknadsavdelning att de kunde använda dessa för att sprida Fjällräven Polar över hela världen.

Andreas Cederlund

– Vi ändrade urvalsprocessen så att hälften av platserna går till de i varje land som får flest röster, berättar Andreas Cederlund som är eventansvarig på Fjällräven. Det fick de som ville vara med att spela in filmer om varför just de skulle få en biljett, de kontaktade tidningar och drog igång rena PR-kampanjer. Intresset exploderade och i år var det över 920 000 röster på de  drygt 1 500 ansökningarna. Den som fick flest röster var Hoang L Giang från Vietnam fick över 113 000 röster.

Numera är det 28 personer som får följa med på äventyret Fjällräven Polar. Hälften av dessa får sin plats tack vare att de fått folk att rösta på dem och den andra halvan väljs ut av en jury. Platserna är dessutom fördelade på länder så att det är två personer från varje land som bildar ett lag och de länder som är med är självklart Fjällrävens största marknader som de nordiska länderna, Tyskland, Storbritannien, USA med flera.

Leif Öhlund

Ansökan dras igång på hösten och då exploderar trafiken till sajten för Fjällräven Polar. I år var det faktiskt högre trafik till den sajten än till Fjällrävens egen sajt vilket säger en hel del om intresset. Under några veckor pågår röstningen och eftersom det hela tiden går att se hur många röster var och en har fått så blir det på slutet en väldigt intensiv kampanj.

– I år hade vi ett gäng på tio tjejer från tio olika länder som aldrig hade träffat varandra men som gick samman i en kampanj under namnet Worldwide Polar Girls, berättar Leif Öhlund som är marknadschef på Fjällräven. De fem sista dagarna innan omröstningen stängde jobbade de mer eller mindre dygnet runt för att få ihop fler röster. En av dem lyckades vinna i sitt land och de andra nio som inte var med var helt förkrossade. Så vi gav två av dem varsin av juryns platser och de andra sju skickade vi till Fjällräven Classic.

Med hjälp av hundspann och guider tar sig de 28 deltagarna 30 mil genom arktisk natur.

Själva visionen med Fjällräven Polar är densamma idag som när den startades 1997 – att ge vanliga människor chansen att färdas med hundspann genom arktisk vinter. Att visa att det inte är så svårt att vara utomhus i sträng vinter om du bara har rätt utrustning. Med sig har de 28 deltagarna sju erfarna guider, 210 hundar och all utrustning som de behöver under den 30 mil långa färden. En av dem som fick chansen att vara med i år var Walter T Hermann från USA:

Walter T Hermann

– Jag har haft hundar i över 30 år och alltid drömt om att få köra hundspann på vintern men jag har bara sett snö kanske fem gånger i mitt liv, säger Walter. Så när jag läste om Fjällräven Polar på Facebook för två år sedan skickade jag in en ansökan men kom inte med. Så jag skickade in en ny ansökan för årets tävling men kom två i omröstningen i USA och trodde inte det skulle bli något i år heller. Men så fick jag en plats av juryn och en chans att vara med om det här äventyret. Det har varit helt fantastiskt och hade någon för några år sedan sagt till mig att sova i tält i 20 minusgrader hade jag sagt att de var idioter. Men här står jag nu morgonen efter en natt där vi sovit utan tält, bara i sovsäck på renfäll och liggunderlag, i 24 minusgrader och det var helt underbart med fullmåne och norrsken. Våra guider har varit fantastiska och utrustningen har gjort att jag inte har frusit en enda minut. Men det har varit jobbigt med många timmar på hundsläde och ännu fler timmar med att ta hand om hundarna före och efter etapperna. Och hundarna… Det är helt fantastiska hundar som bara springer och springer och det är så tydligt att de älskar det. Jag har fått massor av vänner under Fjällräven Polar men jag tror att mina bästa vänner faktiskt är hundarna. Det kommer att bli tufft att ta farväl av dem när vi går i mål senare idag.

– Genomslaget av Fjällräven Polar är helt enormt tack vare sociala medier, säger Leif. Eventet har en budget på flera miljoner men det vi får tillbaka i form av synlighet och trovärdighet är värt så mycket mer. Ännu mer fantastiskt är hur Fjällräven Polar förändrar deltagarnas liv. Självklart får de ett minne för livet men för vissa blir det mer än så. Många ändrar helt sitt liv efter att ha varit med i Fjällräven Polar, en deltagare sa upp sig från sitt jobb, flyttade till Kanada och började föda upp slädhundar. Fjällräven Polar är verkligen något speciellt.

 

Fällräven Polar

Vill du själv vara med i Fjällräven Polar så öppnar ansökningen i oktober/november. Då ska du vara förberedd med en presentation, en film om varför just du ska få åka och ha lagt upp en plan för hur du ska få folk att rösta på just dig. Gör ansökan personlig och jobba aktivt i sociala medier för att sprida din ansökan även långt utanför dina vänner.


Lycka till – kommer du med får du vara med om något helt fantastiskt.

Deltagarna kommer från hela världen och blir snabbt ett tajt gäng.

Fjällräven har med sig ett filmteam och en fotograf som dokumenterar hela resan och lägger upp dagliga filmer på hemsidan och i sociala medier.

Att ta hand om hundarna har högsta prioritet.

Sista natten var det 24 minusgrader och norrsken.

Walter T Hermann är i mål i det som han säger är det största han varit med om efter att ha gift sig och fått två döttrar.

Guider och deltagare firade efter målgång.

On
Off

0 kommentarer

  • Wige lanserar nytt varumärke

    Wige lanserar nytt varumärke

    Life Wear är namnet på Wiges nya varumärke som omfattar en serie kläder i ekologiskt odlad bambu.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 17:12

  • Alla vill ta rygg på Zlatan

    Alla vill ta rygg på Zlatan

    Zlatan Ibrahimovic är den person som svenskarna helst skulle vilja ha som sällskap under en joggingtur. Det visar Stadiums årliga undersökning om svenskarnas tränings- och motionsvanor som genomförs av Sifo.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 15:12

  • Warberg väljer Salming som partner

    Warberg väljer Salming som partner

    Innebandygiganten Warberg IC/IBF väljer Salming som ny Guldpartner för klubbor, skor och målvaktsutrustning.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 14:53

  • Utehelg på Värmdö

    Utehelg på Värmdö

    Helgen 18-20 maj arrangerar Sportfacks systertidning Utemagasinet eventet "Utehelg" på Värmdö. Här kan du, förutom att snacka med kollegor i branschen, träffa bland andra äventyraren Fredrika Ek och ploggaren Erik Ahlström.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:30

  • Ljus USA-rapport om golfen

    Ljus USA-rapport om golfen

    Amerikanska National Golf Foundations rapport från golfindustrin innehöll en del intressanta nyheter som kan göra avtryck även i Sverige.

    Nyheter Tommy Jeppsson, i dag, 16:28

  • VM-låten är släppt

    VM-låten är släppt

    Gyllene Tider har återförenats för att göra den svenska officiella låten till sommarens fotbolls-VM. Tillsammans med Linnea Henriksson släppte de "Bäst när det gäller", tisdag den 15 maj, samma dag som den svenska VM-truppen presenterades.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 17:57

  • Stadium tar ännu ett miljösteg

    Stadium tar ännu ett miljösteg

    Stadium Group presenterar sin hållbarhetsrapport för perioden 2016-2017. De har bland annat sparat stora mängder vatten och fasat ut PFC i egenproducerad konfektion.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 17:04

  • Hövding snart uppe i 100 000 hjälmar

    Hövding snart uppe i 100 000 hjälmar

    Säsongen startade segt för Hövding, men så fort värmen kom följde resultatet med under första kvartalet.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:01

  • Isaberg satsar på cykel

    Isaberg satsar på cykel

    Turistentreprenören Isaberg i Småland har byggt en gigantisk MTB-pumptrack på 1 500 kvadratmeter i Isaberg arena.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 00:04

  • Fler systrar i bergen

    Fler systrar i bergen

    Från och med i år har sko- och kängvarumärket Meindl inlett ett samarbete med outdoorbyrån Systrar i bergen. Båda parter vill slå ett slag för ett friluftsliv utan prestation.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 23:48

  • X Games nu i Oslo

    X Games nu i Oslo

    Helgen 18-20 maj hålls X Games i Oslo, Norge, med en hel rad svenska åkare som Emma Dahlström och Jesper Tjäder.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2018-05-10 23:25

  • Tvåhjulsmästarna bryter med Team Sportia

    Tvåhjulsmästarna bryter med Team Sportia

    Tvåhjulsmästarna, en samarbetsorganisation för ett 50-tal svenska cykelbutiker, har sedan hösten 2015 samarbetat med Team Sportia. Nu bryts samarbetet när Tvåhjulsmästarna istället inleder ett samarbete med trädgårdskoncernen Max Garden.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 06:09

  • Quiksilver köper Billabong

    Quiksilver köper Billabong

    Amerikanska Boardriders Inc, som bland annat har Quiksilver i varumärkesportföljen, köper konkurrenten australiska Billabong för 2,4 miljarder kronor. Köpet skapar en actionsportgigant med bland annat 630 egna butiker.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 09:45

  • Amer Sports köper Peak Performance

    Amer Sports köper Peak Performance

    Svenskgrundat, köpt av danskar och nu går den nordiska flytten vidare för Peak Performance. I juni blir Peak Performance finskt när Amer Sports köp av varumärket från IC Group för 2,6 miljarder svenska kronor går igenom. Varumärket passar perfekt i Amers portfölj då koncernen har målet att sälja konfektion för 15 miljarder.

    Nyheter Mattias Björklund, 2018-05-05 08:23

  • Marsblade bakom Växjös SM-guld?

    Marsblade bakom Växjös SM-guld?

    Växjö Lakers blev svenska mästare i hockey efter segern mot Skellefteå. Lagkapten Liam Reddox ledde jakten på isen med den nya revolutionerande Marsblade-skenan.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 15:35

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Fourfield lämnar NK

4 kommentarer

framtid: Nu har Sealife öppnat upp NK Sport & Fritid och det känns redan fräschare och som om personalen mår bättre. En mycket trevligare butik än innan. Lycka till Sealife och ni kommer få fina resultat...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017