Kari Traa och Active Brands får nya ägare

Ägarna av Active Brands säljer en stor del av bolaget till FSN Capital för att få in kapital så att de kan satsa ännu mer utanför Norden.

FSN Capital köper en stor andel av Active Brands från Holta Invest. Holta Invest kommer att fortsätta att äga 20 procent av Active Brands och samarbeta med FSN Capital om bolagets utveckling. Dag Teigland, styrelseordförande i Active Brands och vd i Holta Invest, berättar att de är stolta över Active Brands utveckling och optimistiska över framtiden.

– Vi är väldigt nöjda med att få in FSN Capital som vår majoritetsägare, säger Espen Krogstad, vd i Active Brands. Vi levererar stadig växt över alla områden och jag ser fram emot att få jobba vidare med att utveckla bolaget.

– Vi har under en längre period beundrat Active Brands och är imponerade över den plattform Holta Invest har skapat, säger Erik Nelson, partner i FSN Capital.

FSN Capital planerar nu på att bygga vidare på Active Brands starka position i Norden och utveckla marknaderna i Centraleuropa och Nordamerika.

Sedan sin start 2010 så har Active Brands vuxit i rasande fart, sedan 2013 har försäljningen ökat med i snitt 30 procent per år. Active Brands portfölj av varumärken inkluderar bland andra Sweet Protection, Johaug, Kari Traa och Bula.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Nordic Active Brands

    Nordic Active Brands AB distribuerar Kari Traa, Sweet Protection, Bula, Dählie, Johaug och Vossatassar i Sverige. Huvudkontor i Göteborg och lager i Borås. Nordic Active Brands AB är en del av Active Brands AS.