Här är alla vinnarna i Gear Of The Year

Här är alla vinnarna i Gear Of The Year

I sällskap av bubbel och snittar delades priserna i Sportfack Gear Of The Year ut i går kväll. Här är alla sex vinnarna.

Publicerad

Sportfack Gear Of The Year började som en intern liten klapp på axeln till varumärken som vi tyckte var värda det. Direkt växte utmärkelsen till något mycket större och de som vann utmärkelsen började använda den i kataloger, på hemsidor, på hang tags och i mässmontrar.

Nu är vi inne på åttonde upplagan och det rådde en lite nervös stämning i publiken när vi skulle presentera vinnarna. Sedan förra året har vi kopierat Mellos upplägg med en expertjury och en folkets röst. Juryn består av 35 personer med koll på sportbranschen, det är folk från media, designers, inköpare och andra med grym koll på vad som händer i vår bransch.

I den öppna gruppen kan vem som helst rösta och tanken är att de nominerade ska tipsa om omröstningen i sina sociala medier för att populariteten hos allmänheten också ska vägas in. I folkets röst deltog hela 704 personer.

I de sex kategorierna var juryn och folket eniga i fem av dem, det var bara i kategorin Årets Innovation som det rådde delade meningar.

Jenni Swadding på Roswi.

Årets Miljömärke

Priset ska gå till ett varumärke som gör mer än andra för att värna om miljön. Och det handlar inte bara om miljövänliga material utan om att ta ett helhetsgrepp på miljöarbetet.

Årets Miljömärke tilldelades Patagonia med följande motivering:

"De har miljöarbete i sitt DNA och är företaget som visar vägen för alla andra. Inte bara väljer de miljövänliga material i sina produkter, de ser också till att en del av försäljningen skänks tillbaka till olika miljöprojekt."

Jenni Swadding från Roswi tog emot priset och sa så här:

– Jag tackar så väldigt mycket för denna utmärkelse och jag ska framföra den till Patagonias grundare Yvon Chouinard. Jag är säker på att han kommer att bli väldigt stolt. 

Fredrik Dahl, grundare av och designer på Stellar Equipment.

Årets Nykomling

Vi är faktiskt riktigt stolta över tidigare vinnare av Årets Nykomling eftersom flera av dem idag är etablerade varumärken, som exempelvis Colour Wear, Elevenate, Picture Organic, Spektrum och SmellWell.

I år gick priset till Stellar Equipment och vi har aldrig tidigare haft en så solklar vinnare enligt både juryn och folket. Så här lyder motiveringen:

"De har inte bara slagit igenom med dunder och brak, de har dessutom vänt upp och ner på hela distributions- och försäljningskedjan. Vi tvivlar på att vi någonsin sett ett sådant genombrott."

– Stellar Equipment har varit det roligaste jag har gjort i hela mitt liv, säger Fredrik Dahl som är en av grundarna till Stellar Equipment. Vi älskar det vi gör och till alla som funderar på att dra igång något eget och släppa sargen vill jag bara säga: "Gör det". Tack.

Ragnar Wijkström på Skridskobolaget Devex

Årets Innovation

Det här var den jämnaste kategorin i år. Juryn trodde på Northern Playgrounds underställ medan folkets röst gick till Sea To Summits hopvikbara och miljövänliga kokkärl. Och totalt var det Sea To Summit som knep segern och fick den här motiveringen:

"När en produkt träffar flera trender samtidigt är det bra på riktigt. Som årets innovation som är både miljövänlig, lätt och spar utrymme. Och som ersätter stålgrått med färg."

– Jag har jobbat med Sea To Summit i elva år nu och sett hur de hela tiden kommer på smarta lösningar som andra snabbt kopierar, sa Ragnar Wijkström som är distributör av Sea Tom Summit i Sverige.De älskar dessutom utmärkelser så de kommer att bli väldigt glada för det här.

Linnéa Bengtzing på Nordic Active Brands

Årets Varumärke

Det här priset ska gå till ett varumärke som inte bara har sålt bra, de ska ha sålt bra tack vare en strategi och hårt arbete för att nå dit. Det ska vara ett varumärke som det snackats om det senaste året och som andra märken tittar på och kanske till och med kopierar.

Årets Varumärke 2016 tilldelades norska Kari Traa med följande motivering:

"Med hög funktion och ett unikt formspråk har de inte bara fått kunderna på fall utan även höjt prisbilden för ett helt segment. Och dessutom har de gjort after skin så mycket snyggare."

– Vi gör kläder för tjejer och utgår från vad tjejer vill ha och hur deras kroppar ser ut, säger Linnéa Bengtzing. Happier, healthier, stronger. Kul att så många tjejvarumärken var nominerade här i kväll, mer sådant.

Anders Selvehed och Johan Hjelte från Åre Skidfabrik

Årets Svenska Varumärke

Här gäller samma kriterier som för Årets Varumärk med tilläggen att det ska vara ett svenskt varumärke och att framgångar på exportsidan också vägs in.

Årets Svenska Varumärke blev Extrem från Åre med följande motivering:

"Med en passion som aldrig svalnar, kvalitet som sitt viktigaste säljargument och en förmåga att verkligen lyssna på sina kunder så visar de hur ett modernt företag ska jobba."

– Vi försöker bygga bra skidor och har satsat på att bjuda in våra användare när vi utvecklar nya modeller. Det har visat sig vara rätt väg att gå och för tre veckor sedan vann vi en Ispo Award för vår nya tjejskida Mothertree som vi har utvecklat ihop med det kvinnliga nätverket InspireUs.

Thomas Breding från Granitbiten.

Årets Produkt

Sista priset att delas ut var Årets Produkt och det går till en produkt som verkligen har varit typisk för året. Det ska spegla en aktivitet som många har hållit på med, ha en tidstypisk design, ligga rätt i trenden och självklart också ha sålt bra. Årets Produkt 206 blev Hydroflask:

"Årets Produkt är ett bevis på att dagens konsument vill ta ansvar och att slit-och-släng-dagarna är över. De är långt ifrån ensamma om sin produkt, men när fler skriker ut samma budskap och du rankas som bäst i klassen blir du en vinnare."

– Det är uppfriskande att då och då påminnas om sin inkompetens och dåliga koll, sa Thomas Breding på Granitbiten som säljer Hydroflask i Sverige. Vi tackade nej till Hydroflask i två år och trodde inte alls på produkten. Till slut sa vi att vi får väl testa och det var tur det för vi har aldrig haft ett varumärke som så snabbt sålt så bra och fått en så bred distribution. Vi hade fel men konsumenterna fattade och nu står vi här, tack så mycket.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Pendlardrömmen

1 kommentar

walle: Vill ha

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 03-2017

  • Sportfack Snow Business 02-2017

  • Sportfack 02-2017

  • Sportfack 2017-01

  • Sportfack 11-2016

  • Sportfack 10-2016

  • Sportfack Golf Business 09-2016