Trög start för nya segmenten

För Skridskobolaget Devex har verksamheten det gångna året rullat på bra. Däremot har försäljningen av de två nya produktsegmenten gått lite trögare än väntat.

För Stockholmsföretaget Devex är det den gamla ”trotjänaren” Sea to Summit som rullar på riktigt bra. Till exempel säljer varumärkets liggunderlag bra och samtidigt satsar företaget ständigt  på produktutveckling vilket gör produkterna attraktiva.

­- Vi har tagit in ett helt nytt självuppblåsande liggunderlag som verkligen är bra. En av hemligheterna bakom innovationen är luftkanalerna som på Sea to Summits liggunderlag är formade som trekanter. De suger verkligen in luft. Det som är roligt med varumärket är att de är så innovativa, säger Lotta Henricsson Kenmar på Devex.

Även Skyllermarks skridskor och Warmpeace konfektionen håller ställningarna hos Devex. För i år tog leverantören in några nya produktsegment, kikare och solskyddscremer. Det är de holländska kikarna Brynolyt och det amerikanska varumärket SolRX. Båda varumärkena håller hög kvalitet på sina produkter men starten på den svenska marknaden har varit seg.

­- Det verkar som att deras (Brynolyt) prisbelönta kikare ligger lite för högt i pris för den vanliga outdoorkunden.Vi har också modeller i de lite lägre prissegmenten så det gäller för oss att fortsätta jobba med varumärket för att väcka butikernas intresse, konstaterar Lotta Henricsson Kenmar.

Men på det hela taget ger hon ändå ett godkänt betyg för företaget för året som gått. Det förstår man, då omsättningen ökade med dryga fem procent, mycket tack vare de etablerade varumärkena hos Devex.