Riktigt bra oktober för sporthandeln

Riktigt bra oktober för sporthandeln

Lite kyla lagom till lönehelgen i oktober fick kunderna att vallfärda till sportbutikerna. Försäljningen ökade med hela 9,6 procent jämfört med samma månad förra året.

Publicerad

Oktober var ingen bra månad för  detaljhandeln som totalt sett backade med 0,2 procent. För sporthandeln däremot var det en riktigt, riktigt bra månad.

Försäljningen i oktober ökade med hela 9,6 procent för sporthandeln och våra rapporter säger att kylan som kom i slutet av oktober gjorde att folk kom in för att köpa allt som kunde värma dem. Ännu mer rusning blev det när snön kom i början av november så vi gissar att november kommer att vara ännu bättre.

Trenden för året där omsättningen ökar mer än volymen håller i sig. Volymtillväxten för oktober var 7,2 procent och när ökningen i kronor är större än ökningen i volym innebär det att prisnivån har höjts.

Totalt för de tio första månaderna har sporthandeln ökat med 5,2 procent vilket får anses vara mycket bra.

Bästa branschen under oktober månad var heminredning som ökade med 14,9 procent. Därefter kom bokhandeln (+9,8 %) och sedan alltså sporten. Sporthandelns stora konkurrenter kläder och skor hade inte samma drag. Skohandeln ökade med 2,5 procent medan klädhandeln minskade med 1,4 procent.

 

Sporthandelsindex 2013 – 2016

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842