Bra år för KTM

Det har varit ett minst sagt bra år i Sverige för den österrikiska cykeltillverkaren KTM. Det är bland annat samarbetet med sportkedjan Stadium som har gjort att försäljningen i år har dubblerats.

De österrikiska KTM-cyklarna har en stämpel av kvalitet över sig. Det beror delvis på att cyklarna fortfarande tillverkas i europa. Det har ändå inte alltid varit lätt för leverantören Combisport att övertyga de svenska cykelhandlarna om att ta in produkterna.

– Problemet är ofta att återförsäljarna måste plocka bort något annat märke för att få plats för KTM i butiken. Om vi hamnar i en butik som fjärde eller femte varumärke så är det inte heller helt optimalt för oss, berättar Greger Cornelius, vd för Combisport.

På Combisport hade man länge gått och funderat på att inleda ett samarbete med någon sportkedja. När Stadium ökade sin satsning på cykling föll det sig naturligt för KTM att överväga ett samarbete. Det inleddes vid årskiftet och har redan gett goda resultat. Försäljningen av KTM-cyklar har mer än fördubblats. Det är framförallt ungdomscyklar och mountainbikes i instegskategorin som gått bra i kedjebutikerna.

Trots vissa farhågar har Stadiumsamarbetet inte påverkat KTM-cyklarnas popularitet hos de fristående cykelhandlarna.

– Jag upplever att sedan vi har börjat synas på Stadium har det också gett en skjuts för våra dyrare modeller hos cykelhandlarna. Så för oss har samarbetet varit väldigt lyckat, säger Greger Cornelius.