Ny The North Face-butik

Outdoorjätten The North Face öppnar en konceptbutik i Stockholm. Det handlar om en partnerskapsbutik där företaget samarbetar med en svensk entreprenör.

Butiken som idag öppnar på Kungsgatan, mitt i centrala Stockholm är en renodlad  konceptbutik. Men samtidigt skiljer den sig från den The North Face-butik som tidigare fanns på Norrlandsgatan som ägdes och styrdes av outdoorjätten själv. Butiken på Kungsgatan är en så kallad partnerskapsbutik.

– Jag känner inte till varför den förra butiken inte gick så bra. Men jag tror att det är väldigt svårt att driva en konceptbutik från ett huvudkontor i södra europa utan att kanske känna till den lokala marknaden. Det är viktigt att kunna lokalanpassa sortimentet efter den svenska kunden. Den kunskapen har vi däremot och därför tror jag att vi kan få bra snurr på butiken, säger Marc Nylander, butikschef och ägare av butiken.

Att han öppnar butiken i partnerskap med The North Face betyder i praktiken att han står för rekryteringen, personalfrågor, inköp och lokalfrågor. The North Face å sin sida står för marknadsföring, inredning, event och att driva försäljning. Butiken är således samfinansierad men det är Marc Nylanders ansvar att se till att produkterna lämnar butiken. En utmaning på Kungsgatan där även många konkurrenter tävlar om kundernas gunst.

I butiken kommer hela sortimentet från The North Face att finnas. Butiken får till exempel tillgång till företagets Life style-kollektion som annars bara finns i välsorterade modebutiker. Sedan kommer de också att kunna presentera ett mycket bredare utbud av de mer tekniska outdoorprodukterna.

–  Självklart kommer vi att ha produkter som du inte hittar någon annstans i Sverige. Vi går brett till en början med produkter från hela sortimentet innan vi lär oss känna våra kunder mer specifikt. Vad som efterfrågas här i butiken på Kungsgatan kommer att växa fram succesivt, konstaterar Marc Nylander.

Sedan tidigare finns det en The North Face konceptbutik i Täby, utanför Stockholm. Den drivs med samma upplägg som butiken på Kungsgatan och ägs också av Marc Nylander.