Sportbutikerna lockar kunder

En majoritet av svenskarna väljer att köpa också sina vardagskläder och skor i en sportaffär. Det framkommer i en undersökning som shoppingplattformen Bonial har gjort om svenskarnas köpvanor.

Det är ett ganska överraskande resultat som shoppingplattformen Bonial presenterar idag. För det första svarade drygt 70 procent att de väljer att handla sina vardagskläder och skor i en sportbutik. Av det kan man kanske dra slutsatsen att utbudet i sportbutikerna består av plagg och produkter som lämpar sig även för vardagsbruk.

Det andra anmärkningsvärda resultatet i undersökningen är att över 80 procent av de tillfrågade föredrog att handla i en fysisk butik istället för på webben. Denna trend var särskilt påtaglig bland konsumenter i åldern 36-55 år. I enkäten framgår det också att den stora kundgruppen som väljer att handla sina vardagskläder och skor i sportbutikerna är kvinnor. De shoppar både till sig själv, sina barn och nära anhöriga.

I genomsnitt spenderar de som svarat på undersökningen dryg 400 kronor under en tremånaders period på shopping. Cirka tvåtredjedelar av de planerade inköpen är kläder och en tredjedel är skor. Bara drygt 10 procent av shoppingen läggs enligt undersökningen på utrustning.

Bonial som utförde undersökningen är en webb-och mobilplattform som kategoriserar och lokaliserar erbjudanden från lokala butiker som användarna kan ta del av. Företaget har 25 miljoner användare i 11 länder. På den svenska enkäten svarade drygt 300 personer.