Bergans har fokus på Sverige

Bergans har fokus på Sverige

Norska outdoorföretaget Bergans genomför en omstrukturering av verksamheten. Företagets internationella satsningar omprioriteras, vilket bland annat betyder en ökad satsning på Sverige.

Publicerad

Norska Bergans har de senaste 25-åren haft en fantastisk utveckling. Till exempel har omsättningen ökat från att år 1990 ha varit cirka 10 miljoner kronor till förra årets resultat på 800 miljoner kronor. Bergans har de senaste åren samtidigt expanderat till många internationella marknader. Utvecklingen har gått snabbt, kanske lite för snabbt och därför väljer ledningen nu att göra en justering av fokusområden.

Nu läggs fokus på den Nordiska marknaden, på DACH-länderna ( Tyskland, Österrike och Schweitz) och på Benelux-länderna. De egna säljorganisationerna i bland annat USA, Kanada och Storbritannien läggs ner och ersatts av olika distrubutörsarrangemang.

För Sveriges del kommer förändringen att betyda en ökad satsning på brandstores och shop-in-shops. På produktsidan kommer omstruktureringen att synas i en ökad satsning på alpinprodukter och utrustning för vandring. Men det betyder inte att Bergans för den skull minskar engagemanget i ryggsäckar och tält. De kommer också att i fortsättningen ha en central roll i företagets sortiment.   

 

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Digital teknik tar Stadium in i framtiden

13 kommentarer

Lars-åke: Jag jobbar med IT och programmering. Kanske därför som jag är på min vakt mot att lämna ifrån mig allt för mycket personlig data. Använder inte Facebook heller! Men min telefon är förstås spårbar som...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Tema Löpning

  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842