Bergans har fokus på Sverige

Norska outdoorföretaget Bergans genomför en omstrukturering av verksamheten. Företagets internationella satsningar omprioriteras, vilket bland annat betyder en ökad satsning på Sverige.

Norska Bergans har de senaste 25-åren haft en fantastisk utveckling. Till exempel har omsättningen ökat från att år 1990 ha varit cirka 10 miljoner kronor till förra årets resultat på 800 miljoner kronor. Bergans har de senaste åren samtidigt expanderat till många internationella marknader. Utvecklingen har gått snabbt, kanske lite för snabbt och därför väljer ledningen nu att göra en justering av fokusområden.

Nu läggs fokus på den Nordiska marknaden, på DACH-länderna ( Tyskland, Österrike och Schweitz) och på Benelux-länderna. De egna säljorganisationerna i bland annat USA, Kanada och Storbritannien läggs ner och ersatts av olika distrubutörsarrangemang.

För Sveriges del kommer förändringen att betyda en ökad satsning på brandstores och shop-in-shops. På produktsidan kommer omstruktureringen att synas i en ökad satsning på alpinprodukter och utrustning för vandring. Men det betyder inte att Bergans för den skull minskar engagemanget i ryggsäckar och tält. De kommer också att i fortsättningen ha en central roll i företagets sortiment.   

 

Relaterat företag i Sportregistret

  • Bergans Nordic AB

    Försäljning och lagerhållning av Bergans of Norway. Sortimentet: friluftsliv, fjällsport, skidåkning, lifestyle, barn och ungdom, sovsäckar, tält ryggsäckar och bärstolar. Ally hopfällbara kanoter.