EOS i Barcelona

På fredagen avslutades den fjärde upplagan av European Outdoor Summit i Barcelona. Mötet lockade både branschfolk och toppchefer från de största Outdoorföretagen i Europa till den spanska kuststaden.

European Outdoor Summit (EOS) arrangerades för första gången i Stockholm år 2013. I år var det dags för det fjärde ”toppmötet” för europeiska och för internationella outdoorföretag. Temat under det två dagar långa mötet var tredelat, Get Out, Change Up och Think Up.

– Vi måste gemensamt arbeta för att få människorna att börja aktivera sig och hitta tjusningen med outdooraktiviteterna. Det är en viktig fråga för hela outdoorbranschen men också en frågan om hälsa och välmående för alla européer, konstaterade Mark Held, generalsekreterare för European Outdoor Group.

Under mötet behandlades bland annat de utmaningar och förändringar som butikerna och återförsäljarna står inför. Frågor om hur allt fler unga ska kunna lockas in i olika outdooraktiviterer hade också sitt eget tema. Även miljöfrågorna stod högt upp på agendan under de två dagarna. Mötet i Barcelona hade bland annat lockat toppchefer som Rick Ridgeway från Patagonia, Arne Arens från The North Face och Jen Nymand-Christensen från EU-komissionen till EOS.

Nästa år arrangeras European Outdoor Summit i Venedig.