Stellar Equipment tredubblar sina beställningar

Det nya svenska klädmärket Stellar Equipment med sin annorlunda affärsmodell har tredubblat sina beställningar inför den kommande säsongen. För att orka med det tar de in tre nya finansiärer: Filip Engelberg och Jonas Nordlander från Avito och IT-veteranen Björn Algkvist. De tre går tillsammans in med 15 miljoner kronor.

Stellar lanserades förra vintern och sålde mer eller mindre slut på första kollektionen redan till sportlovet. Försäljningen sker enbart via deras egna hemsida och deras egen butik i Åre för att både kunna pressa priset och för att kunna hoppa över hela införsäljningsfasen och snabbare få ut produkterna till konsumenterna. Med nytt kapital kommer de att öppna upp webbshopen för handel i Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Tyskland och Österrike.

– Försäljningen under de första månaderna översteg alla förväntningar, berättar Fredrik Dahl, grundare och VD på Stellar Equipment. I princip sålde vi slut på det mesta redan i januari. Inför sportloven kompletterade vi med en ny färg samt en damkollektion som också i det närmaste sålde slut. Jag önskar att vi hade vågat lägga en större order, för sedan stod vi med tomt lager under resten av vintern.

– Vi har hela tiden känt att det här är den väg branschen kommer att ta, säger John Crawford-Currie, grundare och Creative Director. Utmaningen är att genom genom enbart ett digitalt gränssnitt bygga upp ett förtroende hos våra kunder. Vi var ärligt talat lite osäkra på om vi var för tidigt ute; om folk skulle våga köpa så pass tekniskt avancerade plagg från ett okänt varumärke utan att först ha provat dem — men responsen visar att vi tänkt helt rätt. En lite oväntad effekt av näthandeln är att vi får en så personlig dialog med våra kunder. Många är entusiastiska och kommer med inputs, och hela situationen känns väldigt utvecklande.

Inför vintersäsongen 2017 har Stellar Equipment släppt en utökad och uppdaterad kollektion för både kvinnor och män som omfattar allt från underställ och mellanlager till skalplagg och dun. Produkterna är främst tänkta för krävande högalpina aktiviteter som utförsåkning, toppturer och alpinism.

– Det känns fantastiskt att kunna satsa ännu hårdare på en idé som vi verkligen tror på, säger Fredrik. Björn, Filip och Jonas är alla extremt duktiga affärsmän som dessutom är intresserade av och har stora kunskaper om outdoorvärlden. Det blir verkligen det bästa av två världar. Vi får nu möjlighet att utveckla exakt de produkter vi själva gillar. Minimalistiska, lätta, hållbara och genomarbetade plagg i de bästa materialen som finns på marknaden — och dessutom erbjuda dem till ett fantastiskt pris. Som det känns nu finns det en hel del kunder där ute som gillar det tänket.