Helly Hansen tar över som sponsor av alpina landslaget

Efter 29 år med Goldwin som klädmärke för det svenska alpina landslaget är det dags för byte. Nya klädsponsorn heter Helly Hansen.

Som vi tidigare har berättat har Helly Hansen bestämt sig för att fokusera på en handfull segment och på sina viktigaste marknader. De ska bli bättre där de redan är bra istället för att vara en liten spelare i nya segment och på nya marknader.

Alpint är ett av fem fokusområden och Sverige är en av deras viktigaste marknader och därför är det på ett sätt inte så förvånande att de nu blir sponsor till det svenska alpina landslaget. Å andra sidan har Goldwin varit klädsponsor i 29 år, så länge att det till och med var på Stenmarks tid, så lite av en bomb är det i varje fall.

Helly Hansen tar över som sponsor av alpina landslaget
Philip Tavell

– Vi började samtala i mars så allt har gått väldigt snabbt, säger Philip Tavell som är produktområdeschef alpint hos Helly Hansen. När vi kom så långt att vi även fick prata med skidåkarna så var de väldigt engagerade och intresserade av vad vi kunde göra för dem.

– Vi vill ha en partner som vi kan jobba tajtare med för att utveckla våra kläder, säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef på Svenska Skidförbundet. Helly Hansen är oerhört intresserade av att hjälpa våra skidåkare prestera bättre och eftersom alpin skidåkning handlar om hundradelar är klädernas funktion före och under tävlingsåket avgörande.

Helly Hansen är redan sponsor till det kanadensiska alpina landslaget men det här avtalet betyder mycket mer.

– Sverige är en väldigt viktig marknad för oss, det svenska alpina landslaget är väldigt framgångsrikt och syns mycket i media, säger Helly Hansens vd Paul Stoneham. Därför betyder det här samarbetet väldigt mycket för oss och eftersom yrkeskläder också är ett fokusområde för oss passar det ännu bättre. Det alpina landslaget är yrkesmänniskor som är på snö nästan 200 dagar om året och ingen annan kan testa våra produkter bättre.

Avtalet är på fem år med option på ytterligare fem år. Det kommer att fasas in så att juniorer och europacupåkare kör med Helly Hansens kläder redan den här säsongen. Världscuplaget börjar med underställ i år men fortsätter med Goldwins racedräkter och överdragskläder ett år till.

– Racedräkterna kommer att se svenska ut där mörkblått är den dominerande färgen ihop med vitt och en del gula detaljer, berättar Philip. De andra plaggen kommer däremot inte alls gå i de svenska färgerna utan där har vi valt de färger som är trendiga just nu. Det blir lila och svart för tjejerna och blått och grått för killarna i år och åkarna gillade verkligen att de får ha på sig kläder som känns rätt i tiden och inte är så mycket uniform.

Helly Hansen tar över som sponsor av alpina landslaget
Magnus Svahn

Magnus Svahn är ansvarig för Helly Hansen i Sverige och han är så klart extra nöjd med att Helly Hansen valde just det svenska laget som partner.

– Det är klart att det här kommer att betyda väldigt mycket för Helly Hansen i Sverige, säger Magnus. Dels för att det ökar synligheten men ännu viktigare för att vi ses som en seriös aktör inom alpina skidkläder. Inte bara konsumenter utan även butikerna kommer att bli nyfikna på vad vi har att erbjuda. Det passar också bra in i vår marknadsföringsstrategi där vi vill berätta om vår funktion och hur den gör skiddagen bättre. Vi har redan ett stort samarbete med Stadium och hoppas att det här ska öppna dörrar för oss inte minst i fjällvärlden.

– För Svenska Skidförbundet är det viktigt att ha en partner som är intresserad av att öka skidintresset i Sverige, säger Tommy. Det känns redan som att vi kommer göra mycket bra för skidsporten i Sverige tillsammans. Exempelvis kommer vi att dra igång en satsning i vinter där besökare i fjällen på 15 olika orter kommer att kunna testa på att köra portar.

– Vi gör självklart inte det här av välgörenhet, vi vill få ut mycket av samarbetet, säger Paul. Alpin skidåkning är en global sport så vår synlighet i media kommer att öka, vi får cred i de alpina länderna och våra produktutvecklare får en rejäl utmaning som är bra på sikt och som gör att våra produkter kommer att bli ännu bättre. Vi ska se till att atleterna får möjlighet att prestera bättre så att vi båda blir vinnare i det här samarbetet.

Helly Hansen tar över som sponsor av alpina landslaget
Erik Segerström, Magnus Svahn, Philip Tavell, Paul Stoneham och Tommy Eliasson Winter.