Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Nike är fortfarande det överlägset största sportskomäket i världen men utmanaren Under Armour är det märke som ökar mest.
Nike är så otroligt dominanta i den globala sportskomarknaden att det nästan är svårt att förstå. Enligt Sporting Goods Intelligences senaste statistik är mer än var tredje sportsko som säljs en sko från Nike. De är dessutom mer än dubbelt så stora som tvåan Adidas och dessutom är deras tillväxt på 8,4 procent högre än tillväxten för hela sportskomarknaden vilket innebär att de ökat sin marknadsandel.
Lägger vi ihop alla märken från Nike Inc och Adidas Group så har de tillsammans en marknadsandel på 55.6 procent vilket är både imponerande och skrämmande.
Trea och fyra är precis som 2014 VF Corp (Vans, The North Face, Timberland m fl) och New Balance. Ny femma är Skechers som passerar Asics. Puma är sjua och därefter följer Crocs, Fila och kinesiska Anta.
Det varumärke som ökar sin försäljning mest är Under Armour som ökar med 57,3 procent till 5,77 miljarder kronor. En omsättning som ger dem en elfteplats på listan. Övriga med hög tillväxt är Skechers (+32 %), Li Ning (+22,9 %), Anta (21,7 %), Peak (+14,4 %) och New Balance (+14,0 %).
De som istället backar är Olympikus (–18,7 %), Reebok (–18,2 %), Diadora (–11,6 %) och Lotto (–11,6 %).
Totalt ökade den globala sportskomarknaden med 6,3 procent förra året vilket är starkt med tanke på att ökningen 2014 var hela 8,3 procent.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!