Nike störst, Under Armour ökar mest

Nike är fortfarande det överlägset största sportskomäket i världen men utmanaren Under Armour är det märke som ökar mest.

Nike är så otroligt dominanta i den globala sportskomarknaden att det nästan är svårt att förstå. Enligt Sporting Goods Intelligences senaste statistik är mer än var tredje sportsko som säljs en sko från Nike. De är dessutom mer än dubbelt så stora som tvåan Adidas och dessutom är deras tillväxt på 8,4 procent högre än tillväxten för hela sportskomarknaden vilket innebär att de ökat sin marknadsandel.

Lägger vi ihop alla märken från Nike Inc och Adidas Group så har de tillsammans en marknadsandel på 55.6 procent vilket är både imponerande och skrämmande.

Trea och fyra är precis som 2014 VF Corp (Vans, The North Face, Timberland m fl) och New Balance. Ny femma är Skechers som passerar Asics. Puma är sjua och därefter följer Crocs, Fila och kinesiska Anta.

Det varumärke som ökar sin försäljning mest är Under Armour som ökar med 57,3 procent till 5,77 miljarder kronor. En omsättning som ger dem en elfteplats på listan. Övriga med hög tillväxt är Skechers (+32 %), Li Ning (+22,9 %), Anta (21,7 %), Peak (+14,4 %) och New Balance (+14,0 %).

De som istället backar är Olympikus (–18,7 %), Reebok (–18,2 %), Diadora (–11,6 %) och Lotto (–11,6 %).

Totalt ökade den globala sportskomarknaden med 6,3 procent förra året vilket är starkt med tanke på att ökningen 2014 var hela 8,3 procent.

Nike störst, Under Armour ökar mest