Dcore satsar på Polygiene

Efter tre års tester väljer svenska Dcore att satsa fullt ut på Polygiene för att få bort lukten i träningskläderna. Och de har mer att berätta…


Dcore satsar på Polygiene
Adam Tell

Dcore är ett svenskt märke inom träningskläder. Sedan starten har de främst riktat in sig mot gymvärlden och bodybuilding men nu när allt fler tränar på gym har de bestämt sig för att bredda sig mot all form av träning och även vända sig till sporthandeln.

Ett säljargument som ska skilja Dcore från andra varumärken är att de valt att satsa fullt ut på att behandla sina kläder med Polygiene för att få bort den unkna doften från träningskläderna.

– Vi har testat Polygiene i tre år och till en början var jag väldigt skeptisk både till effekten och hur miljövänlig behandlingen är, säger Adam Tell som är vd på Dcore. Nu måste jag säga att jag är extremt nöjd med hur bra behandlingen tar bort odören och hur miljövänligt Polygiene är jämfört med andra alternativ.

Polygiene använder silversalter för att döda bakterier och det har varit en debatt om att silversalter är skadliga om de kommer ut i naturen. Polygienes behandling är dock godkänd av allt från EU:s REACH till Bluesign och Oeko-tex mycket tack vara att deras behandling är permanent och inte har några nanopartiklar.

Förutom att odörfria träningskläder är skönt för användaren innebär det att plaggen inte måste tvättas efter varje träning vilket bidrar till mindre vatten- och energiförbrukning plus att kläderna håller längre.

– Runt 90 procent av vår kollektion är behandlad med Polygiene och vi kommer att göra gemensam marknadsföring med Polygiene i höst och utbilda våra återförsäljare så att de kan informera kunderna om fördelarna, säger Adam. Det här lite av ett startskott på en nysatsning som också rymmer en breddning mot sporthandeln, en satsning på export och en helt ny affärsmodell mot våra återförsäljare som vi kommer att lansera i vår.

 

Dcore satsar på Polygiene
Dcore gör numera kläder för all sorts träning.