Nollåtta och Borka i intimt samarbete

De båda skateboarddistributörerna Borka och Nollåtta Distribution inleder ett intimt samarbete som innebär att de kommer att sälja varandras varumärken.

Skateboard växer men antalet återförsäljare minskar. Där har ni huvudanledningen till att Borka Sport och Nollåtta Distribution har ingått ett intimt samarbete som innebär att Nollåtta kommer att ta över huvuddelen av försäljningen och ansvara för lager och marknadsföring av Borkas skateboardvarumärken. Christer Larsson på Borka kommer att behålla en del av sina kunder och behålla leverantörskontakterna med sina varumärken.

– Det är bättre för alla parter att ha färre och större distributörer, säger Tomas Holknekt, vd på Nollåtta Distribution. Tillsammans blir vi och Borka starkare och alla våra leverantörer står bakom samarbetet. Dessutom är Christer en genuint bra person som inte bara kan skateboard utan även är bra på affärsbiten, han får sex av fem möjliga rattar av mig.

– Jag pratade med flera av våra kunder vad de tyckte om idén och alla var positiva, säger Christer Larsson på Borka. För dem blir det ju lättare att handla flera varumärken från ett ställe och med ett gemensamt lager blir det billigare med frakter. Alla är vinnare med det här.

För Borkas och Nollåttas butiker innebär det att de kan handla fler varumärken från en leverantör och att de kommer att uppleva en bättre lagerhållning av produkter. De varumärken som Nollåta nu säljer åt Borka är: Independent, Krux, OJ, Ricta, Creature, Santa Cruz, GPA och TSG. Sedan tidigare säljer Nollåta bland annat Real, Anti Hero, Thrasher, Spitfire och Zoo York.

Borka har tidigare också sålt O’Neill men det samarbetet upphör då det inte riktigt passade in i de nya planerna.