Intersport gjorde en förlust på 96 Mkr 2015

Intersport gjorde en förlust på 96 Mkr 2015

Intersport Sverige Ab redovisar en förlust på 96 miljoner kronor för 2015. Avgående vd Ulf Kinneson menar dock att förlusten var väntad och beror på engångskostnader till följd av omstruktureringen vid ägarbytet.

Publicerad

Ulf Kinneson

Ulf Kinneson hade två uppdrag när han kom till Intersport i början av 2013, dels att vända den tunga förlust som Intersport gjort efter det misslyckade försöket till ägarförändring vid årsskiftet 2011/2012 och dels att driva igenom en ägarförändring så att Intersport ändå skulle bli en integrerad kedja.

Ägarförändringen är nu genomförd med Adelis som ny huvudägare av Intersport och Kinne säger även att den negativa trenden har vänt trots att Intersport Sverige visar upp ett rörelseresultat för 2015 som är en förlust på 96 miljoner kronor.

– 2015 var ett omställningens år och resultatet har belastas av engångskostnader till följd av omstruktureringen, säger Kinne. Jämförelsen försvåras även av att bokslutet för Intersport Sverige AB består av 7 månaders drift (jan-jul) som frivillig kedja och 5 månader (aug-dec) som centraliserad kedja. Under de 5 månader som Adelis var ägare så var Intersport lönsamt tack vare effektivare drift och lägre kostnader. Förlusten var dessutom förväntad.

Nu är det dock inte bara 2015 som har varit ett förlustår för Intersport Sverige. Av de fem senaste åren har Intersport gått med förlust fyra av dessa.

– År 2012 blev ett turbulent år då den planerade integrationen av samtliga butiker vid årsskiftet 2011/2012 gick om intet, förklarar Kinne. Under 2012 och 2013 levde bolaget i sviterna av detta men efter nystarten med ny ledning visade 2014 en positiv utveckling och Intersport kommer att gå med vinst i år. Vi ligger något efter plan då omställningen att skapa en centraliserad och mer homogen kedja har tagit längre tid än väntat. Vi tror att vi kan hämta hem en del under hösten som traditionsenligt är våra starka månader samtidigt som framtiden ser ljus ut.

Det råder ingen tvekan om att Kinne är en av de i Sverige som har mest erfarenhet av och koll på konkurrenssituationen för svensk sporthandel och därför ber jag honom analysera läget för branschen.

– Det är fortsatt en tuff och konkurrensutsatt bransch – liksom hela kläd- och skobranschen – där spelreglerna förändras med branschglidningar, nya aktörer och e-handel, säger Kinne. Vinnarna blir de som lyckas anpassa sin kostnadsstruktur efter nya förutsättningar. Liksom i andra branscher är det naturligt att det sker en konsolidering på marknaden. Jag tror att mindre aktörer som inte är tydligt nischade kommer att få det tufft de närmaste åren.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842