Allt spelar roll för Casall

I höst drar Casall igång kampanjen "It matters". En kampanj som både pekar på att deras produkter gör skillnad och på att kundernas val gör skillnad.

Carl-Axel Surtevall, grundare av Casall, har mycket att berätta och när vårt samtal är över går det att sammanfatta med samma ord som Casall kommer att använda i sin nästa kampanj. ”It matters”. Eller ”Det spelar roll” på ren svenska.

”It matters” har dubbla betydelser. Dels syftar det på att Casalls kläder och träningsutrustning är så bra att de gör skillnad för användaren, dels syftar det på att det också spelar roll vad kunden gör för val.

– Vi har inte varit så bra på att berätta allt vi gör för att våra produkter ska vara bra både för användarna och miljön, säger Carl-Axel. Vi är extremt noga med att våra produkter ska ha högsta möjliga kvalitet så att de håller längre och vi har länge jobbat med att göra våra produkter mer miljövänliga genom att använda olika typer av miljövänliga och återvunna material i våra plagg. Dessutom tillverkar vi nästan allt i Europa och det är det inte många som känner till. Textilbranschen har ett rykte om att tumma på arbetsmiljön och slösa på vatten och energi men sanningen idag är att många textilfabriker är renare än sjukhus och att de är extremt bra på att snåla på energin. Här spelar det roll vilka fabriker vi som leverantörer väljer att arbeta med.

När ”It matters” rullas ut under hösten så handlar den inte bara om att berätta att de val som Casall gör spelar roll för deras produkters prestanda och kvalitet. Den handlar också om att det spelar roll vad konsumenterna gör för val i allt från att två extra armhävningar gör skillnad till att när konsumenten väljer en mer miljövänlig produkt gör det skillnad på sikt.

”It matters” är en långsiktig kampanj som ska löpa under flera år. Carl-Axel är lite trött på att byta budskap varje år eftersom reklambyråer gärna vill göra det, den här gången ska de jobba mer långsiktigt för att pränta in budskapet ”It matters” och vad det betyder för Casall.

Ett exempel på både långsiktigt tänk och att på Casalls val spelar roll är det nya materialet Biopolyamid som lanseras strax före jul i två tajts och två toppar. Det är en polyamid som är tillverkad av olja från ricinväxten och inte av vanlig tjockolja.

– Det är ett franskt företag som har tagit fram fibern och det finns så många bra saker med den, säger Carl-Axel. För det första odlas ricinväxten på karg mark och behöver inte speciellt mycket vatten för att växa. Den konkurrerar alltså inte med matodling om vatten och bra odlingsmark. Dessutom går det åt mindre färgmedel, vatten och värme när plaggen ska färgas än med vanlig polyamid. För användarna finns det också fördelar i form av att plagget torkar snabbare, materialet är mer färgbeständigt och har en inbyggd anti-odör så att vi slipper använda silver. Och så har fibern mer volym vilket ger en premiumkänsla plus att det är mindre genomskinligt.

Nackdelen är att det är dyrare än vanlig polyamid, snudd på dubbelt så dyrt. Carl-Axel vill ändå vara med från början, de är det första sportmärket som får tillgång till Biopolyamid, för priset kommer att sjunka på sikt och då har de lärt sig i vilka plagg och kvaliteter som materialet fungerar.

– Ibland är det så att miljövänliga produkter är sämre, fulare, tråkigare och dyrare men med Biopolyamid ser jag bara fördelar, säger Carl-Axel. Plaggen har både ett utseende och en känsla som ligger över vanlig polyamid och med alla andra fördelar rent funktions- och miljömässigt så är det ett material vi vill vara med om att utveckla.

Hittills har det mer varit leverantörernas vilja att bli mer miljövänliga än konsumenternas efterfrågan som har drivit miljöarbetet inom sportbranschen. Men det är på väg att förändras.

– Det är självklart att det är vi som leverantörer som måste ta första stegen och visa vägen, säger Carl-Axel. Kan vi visa att en miljövänlig produkt inte bara är miljövänlig utan även bättre och snyggare så kommer konsumenterna att välja det miljövänliga alternativet. Se bara på Tesla som är dyr men också bättre och snyggare än vanliga bilar. De får konsumenterna att köa för att få lägga en order på en bil som levereras om två år. Vi har pratat mest mode tidigare, nu ska vi också prata funktion, kvalitet och miljö. För de val vi har gjort spelar roll.