Stadium lär ut löpteknik

Allt fler vill ta sin löpning till nästa nivå och därför har Stadium tagit fram fem inspirationsfilmer och tolv kortare filmer om löpteknik.

Stadium har tillsammans med Thomas Reckmann, löparcoach, journalist och författare till boken Det perfekta löpsteget, och modeprofilen Sofi Fahrman tagit fram fem filmer på temat ”Hur lång är en mil?”. Tanken med filmerna är att de ska hjälpa fler att bli bättre löpare. 

Filmerna är framtagna för att inspirera och sporra såväl erfarna löpare som nybörjare och ger även konkreta tips på hur man blir en bättre löpare och vad man ska tänka när man springer på olika typer av underlag.

– Det var väldigt lärorikt att bli coachad av Thomas som är ett riktigt löparproffs, säger Sofi Fahrman.. Jag har sprungit en hel del tidigare men det är precis den här typen av tips man vill ha oavsett nivå. Jag kommer definitivt ha nytta av dem och hoppas att vi tillsammans med Stadium inspirerar ännu fler till aktivitet

I samband med detta har Stadium även tagit fram en löparskola där Thomas Reckmann delar med sig av generella tips om löpning och löpteknik i en serie om ytterligare tolv korta filmer. Filmerna passar alla från nybörjaren till den som vill springa en mil eller längre och kommer att visas på stadium.se och Stadiums egna sociala kanaler från och med torsdagen den 16:e juni,

– I Sverige är vi generellt bra på att träna löpning och kondition men kvantitet är inte allt, många skulle kunna få ännu bättre resultat utan att öka träningsdosen, säger Thomas Reckmann. Fler skulle kunna sänka löptiden och få bättre uthållighet om de jobbade mer med sin teknik istället för att anstränga sig till sista blodsdroppen.

– Vi får många frågor om hur man kan utveckla sin löpteknik och vi älskar när vi kan bidra till att aktivera och inspirera, säger Victoria Appelqvist, marknadsdirektör på Stadium. Intresset för löpning hela året om ökar men det är framförallt under sommarhalvåret som de flesta frågor kommer från våra kunder och vi har även flera löparlopp under den här perioden som vi vill tagga igång deltagarna inför.