Hellre saltvatten än champagne för nya North Sails

North Sails har öppnat en konceptbutik i centrala Stockholm för att visa varumärkets nya stil. Det är nu mer fokus på funktion och inbitna seglare.

Hellre saltvatten än champagne för nya North Sails
Morris Kotkamp

North Sails är världens största segelmakare men de är också ett klädmärke sedan drygt 30 år. Kläderna har tillverkats på licens av ett italienskt företag men sedan något år tillbaka har North Sails tagit hand om klädkollektionen själva för att märket ska bli mer homogent.

De är världsledande på segel men kände att kläderna var för enkla och inte andades funktion och segling som de ville. Det var för mycket champagne och för lite saltvatten, men det ska det bli ändring på nu.

– Vi har stora ambitioner för vår nya kollektion, säger Morris Kotkamp som är marknadschef på North Sails. Vi vill göra segling snyggt och coolt igen och samtidigt vill vi att kläderna ska vara så urbana att seglare vill använda dem även till vardags. Det är mycket funktion men också mycket mode och vi tror att det är precis vad seglare vill ha. Det här är ett långsiktigt arbete för att positionera om varumärket till mer funktion men också mer mode.

Morris är ganska ny på posten som marknadschef och det är större delen av ledningsgruppen och designteamet också. Det är verkligen en nystart och butiken i Stockholm kommer att följas upp med liknande butiker i andra havsnära storstäder i Europa under året. Butiken drivs av North Sails själva och de har dessutom bytt distributör av märket i Sverige från Sportmanship till Vichingo Fashion.

Hellre saltvatten än champagne för nya North Sails
Niklas Johansson

Butiken är på 180 kvadratmeter och ligger granne med Haglöfs butik strax intill Norrmalmstorg i Stockholm. Inredningen i butiken går helt i seglingens tecken. En lång bom i kolfiber fungerar som hängare för kläder, podier ser ut som trädäck och det är stag överallt för att ge butiken den marina känslan. Butikschef är Niklas Johansson som närmast kommer från NK Sport där han bland annat sålde North Sails.

– När jag fick höra talas om att den här butiken var på gång sökte jag direkt jobbet, säger Niklas. Trots att jag inte seglar så gillar jag verkligen varumärket och nu när jag jobbar här är det väl dags att börja segla också. Butiken ska fungera som ett skyltfönster för att visa upp North Sails nya stil och Stockholm är en bra stad för North Sails att börja det varumärkesbyggandet. Många seglar här, staden ligger vidd vattnet och folk gillar att klä sig sportigt och snyggt till vardags. Vi lämnar biten med sjökläder åt andra och fokuserar på kläderna att ha när båten ligger i hamn vid bryggan. Men det är ändå fokus på funktion eftersom North Sails segel helt handlar om funktion och då ska kläderna ha samma inriktning.

Hellre saltvatten än champagne för nya North Sails
En kolfiberbom blir klädhängare i North Sails nya konceptbutik.
Hellre saltvatten än champagne för nya North Sails
Funktion och mode går hand i hand i den nya kollektionen.
Hellre saltvatten än champagne för nya North Sails
Stag och trädäck gör att butiken andas segling.
Hellre saltvatten än champagne för nya North Sails
Seglingsmode med en knorr.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Sportmanship AB

    Sportmanship AB startades 1985. Företaget säljer, marknadsför och distribuerar följande varumärken: On, Powderhorn, Dolomite, Völkl, Marker och Dalbello. Utöver distrubitionsvarumärkena driver Sportmanship AB även det egna varumärket Berkeley.