Crescent i tunnelbanan

Denna vecka fortsätter Crescents stora elcykelkampanj. Denna gång syns reklamkampanjen i Stockholms tunnelbana och i kollektivtrafiken.

Kampanjen som ansågs vara provocerande stoppades förra månaden av Västtrafik i Göteborg. Bussbolaget ansåg att de siffror på koldioxidutsläpp som presenterades i kampanjen smutskastade företaget. På Cycleurope var man då tydlig med att meningen inte vara att smutskasta någon.

– Vi gjorde annonsen med glimten i ögat och tyckte inte att den var så provocerande. Det ligger absolut ingen illvilja mot kollektivtrafiken bakom kampanjen. Vi vill bara visa på att elcykeln är ett miljövänligare transportsätt, svarade Mårten Nydahl, vd på Cycleurope på Sportfacks fråga då.

Nu är det alltså dags igen. Men denna gång har inte kampanjen stött på patrull. Stockholms Lokaltrafik AB (SL) som bedriver både buss-och tunnelbanetrafiken i huvudstaden har inte haft några betänkligheter på formuleringarna i kampanjtexten.

– Vi har faktiskt bara använt oss av kollektivtrafikens egna kampanjmetoder där de ofta jämför sig med andra tranportmedel, främst då biltrafiken. Vi har gjort detsamma men med glimten i ögat och är naturligtvis glada över att kampanjen har blivit en snackis, säger Johanna Smedberg, marknadschef på Crescent till Sportfack.

Det genomgående temat i Crescents kampanj är att elcykeln är bra både med tanke på hälsoaspekten, tidsfaktorn och ur klimatavseende.