Solestory ska berätta om skornas historia

Stockholm har fått en ny sneakerbutik. Solestory är en toppmodern skobutik som vill berätta om skornas historia och som nischar sig mot basket.


Solestory ska berätta om skornas historia
Pontus Frivold

Sneakerkulturen har vuxit enormt de senaste tio åren och en av de som med stolthet kallar sig för sneakernörd är Pontus Frivold. Han inte bara älskar sneakers utan ännu mer älskar han historierna runt de olika märkena och modellerna. Vem som har designat dem, vad detaljerna betyder, colabs och allt det där som gör att vissa modeller får kultstatus.

– Jag har drömt om att driva en sneakerbutik i säkert tio år och så för ett par år sedan såg jag en nisch som var ledig, säger Pontus. Jag ville ha en butik som inte bara sålde sneakers utan som också berättade historierna bakom varje modell. En butik som har personal som älskar sneakers och som kan historierna utan och innan. Dessutom skulle vi nischa oss mot basket eftersom jag har levt en stor del av mitt liv i den världen.

Pontus berättade om sin affärsidé för bekanta och fick med sig tre andra personer i projektet. Andreas Norberg kom med erfarenhet från modebranschen, Ulf Andersson har varit en av de största franchisetagarna inom McDonalds och Anders Gustafsson har tidigare varit vd för Korsnäs. En trio med tung näringslivserfarenhet som tillsammans med Pontus passion för sneakers och kontakter inom basketvärlden ska erbjuda något nytt.

Pontus har jobbat med Solestory på mer än heltid i 1,5 år. Först med att sätta ihop affärsidén och få ner alla idéer till ett koncept, sedan med inköp för att ha varor när verksamheten drog igång. Till en början var planen att bara köra e-handel men flera leverantörer ställde krav på att de skulle ha en fysisk butik för att få handla vissa modeller så då började de leta efter ett lämpligt butiksläge.

– Även om en butik inte fanns med i de ursprungliga planerna så är jag nu otroligt glad över att vi står här med vår butik, säger Pontus. Det är lättare att berätta historierna i en butik, vi får en bättre relation med våra kunder och vi kan visa hur passionerad personal vi har. Det känns mer trovärdigt att ha en butik också.

Ett av de märken som stod högt upp på Pontus önskelista var Nike och framförallt Jordan. Till en början var det blankt nej från Nike eftersom de inte har tagit upp några nya konton på över ett år men efter nio månaders övertalning så svängde Nike och är nu väldigt stöttande. På köpet har Nike blivit det största märket hos Solestory.

Övriga märken i utbudet är Adidas, Reebok, New Balance, Under Armour och Stance Socks. Fokus ligger på skor men det finns också en del kläder, kepsar och tillbehör eftersom både basket och sneakerkulturen är livsstilar med ett eget mode.

Solestory öppnade sin e-handel i mars med lager och huvudkontor i Sundsvall. Butiken, som öppnade 23 april, ligger på Regeringsgatan i Stockholm är på 150 kvadratmeter plus ett litet lager. Det första som slår mig är hur digital teknik har använts i inredningen.

– Vi har en pekskärm vid varje sko och där kan kunderna läsa historien om just den skon och se vilka storlekar som finns i butiken, säger Pontus. Vi har dessutom två riktigt stora, liggande skärmar där kunderna kan ställa en sko och genom NFC-teknik känner skärmen av vilken sko det är och plockar automatiskt upp all information om skon på skärmen.

Basket är som sagt en viktig del i Solestorys satsning och halva butiken består av performanceskor för seriösa basketspelare. De använder dessutom flera toppspelare som ambassadörer i något de kallar för Sole Squad. De spelar in filmer med dem, gör podcasts och annat eget material för att stå ut. Den första personen som anställdes i Solestory var en fotograf eftersom de ville ha sin egen stil på bilderna.

En annan viktig satsning är sneakers för tjejer, en marknad som växer och som Solestory vill ta hand om.

– Vi har en kvinnlig butikschef som är helt grym och ännu mer sneakernörd än jag är och vi ska inte bara ha många sneakermodeller för tjejer utan även ha dem i större storlekar så att tjejer med stora fötter ska kunna ha snygga sneakers.

Självklart kommer de också att ha stora storlekar för killar, många basketspelare är ju riktigt stora, och som en smart funktion kan kunderna registrera sin skostorlek på hemsidan och då bara se de skor som finns inne i rätt storlek.

I dag är Solestory en svensk verksamhet men de har redan fått kunder över hela världen via sin hemsida. Planerna är att växa till fler länder både via e-handeln och fysiska butiker.

– Vi gör det här med väldigt mycket hjärta, säger Pontus. Vi köper hellre in många modeller i färre ex för att de ska ta slut och för att det ska komma in nya skor till butiken hela tiden. Vi hoppas kunna omvandla skokunder till sneakernördar och vi är riktigt stolta över vad vi har gjort hittills. Sneakers är det finaste vi vet och vi vill visa upp dem på ett snyggt och nytt sätt. Och berätta historierna.

 

Solestory ska berätta om skornas historia
Stora skärmar visar ionformation om skorna och berättar deras historia i text och bilder.
Solestory ska berätta om skornas historia
Solestory är från starten en av väldigt få återförsäljare av Jordan skor.