Unihoc satsar på löpning

Innebandyspecialisten Unihoc överraskar med att ta ett steg ut i det fria och lanserar företagets första löparsko.


Unihoc satsar på löpning
Torbjörn Jonsson

Unihocs varumärkeschef Torbjörn Jonsson berättar att deras löparskor är ett komplement till indoorsegmentet för att kunna erbjuda idrottsföreningar en helhet på skosidan. 

– Vår grundtanke är inte att i första hand ge oss ut och konkurrera med etablerade löparmärken, utan att istället kunna erbjuda trogna Unihockunder och lag ytterligare en högklassig produkt så att de ska slippa blanda skomärken för inomhus- och utomhusträning, förklarar han.

Den nya modellen, som har fått beteckningen U3 Runner, är en allround-modell med ett brett användningsområde.

– Skon är framtagen för en neutral löparstil och har kraftig dämpning för att kunna passa till de flesta typer av löparsteg och underlag, säger Torbjörn.

Modellen är unisex och har utvecklats tillsammans med Pixbos herr- och damlag.  Den kommer i två färgerkombinationer, blå/gul och neonröd.

– Just nu utvärderar vi mottagandet av skon för att se om och hur vi kan komplettera modellen med fler varianter till kommande säsonger, säger Torbjörn. Som innebandymärke ligger vårt fokus främst på att utveckla indoorsegmentet, men vi ser goda möjligheter att fortsätta växa även på running med tanke på den löpartrend som pågår.

I uppstartsskedet kommer Unihocs löparskor framför allt att finnas hos specialister inom innebandy samt hos flera av kedjornas klubbbutiker för att kunna serva Unihocs samarbetslag så bra som möjligt. Skorna kommer även att distribueras till Unihocs 60 exportländer.