Sportamore går med vinst

Sportamore har skiftat fokus från enbart tillväxt till att även vara lönsamma. Och det funkar. Första kvartalet gick både med vinst och visade på en hög tillväxt.

Första kvartalet 2016 blev precis den vändning som ledningen jobbat för. De behåller en hög tillväxt, +40 procent för kvartalet, och redovisar dessutom en vinst. I och för sig är vinsten bara på en miljon kronor men det ska jämföras med samma kvartal förra året då resultatet blev en förlust på 16 miljoner kronor.

– Vår strävan att leverera marknadens bästa serviceerbjudande fortsätter att locka både nya och gamla besökare och under första kvartalet växte vår aktiva kundstock med 40 000 kunder jämfört med fjärde kvartalet 2015, säger Sportamores vd Johan Ryding. Sportamore har nu totalt 600 000 aktiva kunder. 37 procent av periodens kunder återkom inom 90 dagar efter föregående transaktion och köpfrekvensen bland aktiva kunder ökade. Den sammantagna tillväxten är således en effekt av dels en stor ökning i antalet aktiva kunder, men också ett högre genomsnittligt engagemang per kund. 

Sportramore har lanserat Sportamore Outlet på den svenska marknaden för att nå en helt ny kategori kunder och deras satsning på redaktionellt innehåll på sajten verkar gillas av kunderna. I kvartalsrapporten säger ledningen att det förbättrade resultatet främst beror på högre bruttomarginaler och minskade marknadsföringskostnader i relation till omsättning. Så här lyder hela deras sammanfattning av kvartalet:

”Sportamore inleder 2016 med fortsatt tillväxt under lönsamhet. Tillväxttakten ökade jämfört med föregående år och försäljningen i perioden växte med hela 40 (28) procent och uppgår till 145,1 (103,7) MSEK i ett kvartal som präglats av varierade väderförutsättningar och inkluderar den handelsmässigt svaga påsken. Bolaget fortsätter samtidigt att generera vinst, inte bara i hemmamarknaden Sverige utan i bolaget som helhet. Detta i det kvartal som historiskt varit kalenderårets svagaste lönsamhetsmässigt. Denna utveckling ligger väl i linje med vår ambition att gradvis skifta fokus från maximal tillväxt till tillväxt under lönsamhetsförbättring”