4frnt har ny distributör

Friåkningsmärket 4frnt får till säsongen 2016/17 ny distributör i Sverige. Dessutom ska Kittelfjäll bli testcenter för varumärket.


4frnt har ny distributör
Avafrost och André Amonsson är ny distributör för 4frnt.

Från och med säsongen 2016/17 är det företaget Avafrost med André Amonsson i spetsen som tar hand om försäljningen av det amerikanska friåkingsmärket 4frnt i Sverige efter tidigare distributören Dsporter. André, certifierad fjälledare finns dessutom på en perfekt ort för ett skidmärke. Det är nämligen André som driver eventfirman Skiers i svenska friåkningsmeckat Kittelfjäll. Även om premiärsäsongen för André med varumärket blir vintern 2016/17 har han redan börjat utveckla varumärket på hemorten.

– 4frnt kommer att gå att hyra här och alla guider här i Kittelfjäll kommer att åka på 4frnt. Varumärket passar verkligen här och till kommande säsong är tanken att göra Kittelfjäll till ett testcenter för 4frnt, säger André som tar över varumärket stegvis. Befintliga kunder tar Dsporter hand om tills vidare. André ska koncentrera sig på nya kunder samt sköta marknadsföringen och event på skidorter.

– Jag kommer använda sociala medier, sätta upp en hemsida och köra testdagar i Åre och även i Norge.

Det Salt Lake City-baserade varumärket som startade sin skidtillverkning 2002 säljs numera i 16 länder: Från starka puderfästen som Kanada och Japan till länder med mäktiga bergsmassiv i form av Chile och Australien. All utveckling och tillverkning av de finaste skidorna, signaturmodellerna i KYE-serien efter friåkaren Kye Petersen som ingår i 4frnts R&D och designteam sker i 4frnts fabrik i Salt Lake City. Resten av modellerna tillverkas i Elans fabrik i Slovenien. Alla drygt 20 modeller inklusive junior och dam har sin helt personliga design från ett stort antal olika konstnärer. Det var åkglädjen, den fina känslan och finishen som gjorde att André direkt föll för 4frnt när han testkörde skidorna för första gången den här vintern. Att han tog över som agent berodde helt enkelt på att han tror på varumärket trots konkurrensen.

– Visst det är en chansning men för mig är det ett framtidsmärke. Jag gillar också att 4frnt gör riktiga damskidor. Det är vanligt att tillverkarna bara gör ett par mjukare skidor. Tjejer står mer med tyngden på hälarna. Därför har 4frnt flyttat balanspunkten i sina skidor några centimeter bakåt, säger André.