Crescent-kampanj stoppades

Sanningen om miljöutsläppen blev för tung för bussbolaget Västtrafik i Göteborg. Därför stoppade bolaget Crescents elcykelkampanj som skulle ha funnits både på bussarna och på hållplatserna.

Crescents kampanj som gick ut på att försöka få fler att välja elcykeln som tranportmedel blev för provocerande för Västtrafik. I kampanjtexten presenteras bussbolagens totala koldioxidutsläpp under ett år. Siffran, 30 570 ton koldioxid som nämndes i annonstexten är i och för sig helt sann men enligt bussbolaget smutskastade kampanjen ändå Västtrafik.

På Cycleurope, som står bakom kampanjen vill ledningen betona att de absolut inte har något emot kollektivtrafiken. Däremot ville de lyfta fram miljöaspekten av de olika transportmedlen. Precis som Västtrafik själv har gjort.

– Det är klart att vi hade långa diskussioner fram och tillbaka om hur vi skulle formulera oss. Men vi gjorde annonsen med glimten i ögat och tyckte inte att den var så provocerande. Det ligger absolut ingen illvilja mot kollektivtrafiken bakom kampanjen. Vi vill bara visa på att elcykeln är ett miljövänligare transportsätt, säger Mårten Nydahl, vd på Cycleurope.

Trots kontroversen kring den planerade annonskampanjen har Cycleurope och Västtrafik inte bränt några broar. Däremot kommer en modifierad kampanj från Crescent att finnas på såväl bussar som på hållplatser redan denna vecka.

Fotnot. Så här löd texten till annonskampanjen som Västtrafik stoppade:

”Gå inte på bluffen. Låt dig inte luras av bussbolagens miljöargument. Förra året släppte bussarna ut 30 570 ton koldioxid i Göteborg. Välj ett vänligare alternativ”