Merida kallar till möte

Cykelleverantören Merida Sverige fortsätter att satsa på sin egen webbshop. För att öka kunskapen och informera om företagets strategi arrangerar nu företaget informationsträffar för branschfolk både i Stockholm och Göteborg.

Tanken med Meridas webbshop är relativt enkel. Företaget vill på hemsidan sälja och samtidigt visa företagets hela sortiment vilket inte de vanliga cykelbutikerna alltid har möjlighet till. På webbshopen kan slutkonsumenten själv välja hos vilken cykelbutik hen vill hämta ut sin cykel. Dessa butiker är så kallade webbpartners till Merida. På denna punkt vill Merida bli bättre på att informera sina samarbetspartners och också få fler att haka på samarbetet.

– Vi vill inte konkurrera med våra återförsäljare. Därför får de en kick-back för varje cykel som de monterar och levererar till slutkonsumenten. Dessutom får de en bra möjlighet till merförsäljning. Vi försöker få fler att se möjligheterna i detta samarbete, säger Stian Steen-Olsen.

Redan denna vecka arrangerar Merida sitt första möte där företaget berättar om hur de ser på näthandlens framtid för cykelbranschen. Informationsmötena är öppna för alla, även cykelhandlare som idag inte samarbetar med Merida. I Göteborg ordnas mötet denna vecka på torsdagen hos Merida Sverige medan mötet i Stockholm äger rum den 28 april i Cykelbranschens lokaler.