Decathlon växer och testar ett nytt butikskoncept

Den franska sportkedjan Decathlon växer. Under 2015 etablerade de sig i två nya länder – Slovakien och Thailand – och öppnade hela 140 nya butiker. Totalt har kedjan nu 1 030 butiker i 29 länder. En av dem är ett helt nytt koncept.

Omsättningsmässigt ökade Decathlon med fem procent och omsatte 86 miljarder kronor. Sett till befintliga butiker vid årets start ökade försäljningen med fem procent.

Decathlon har tagit fram ett nytt butikskoncept som de just nu testar i Tyskland. Konceptet kallas Decatlon Connect och består av små butiker på 200–400 kvadratmeter där ett litet men aktuellt sortiment visas upp men framförallt är butiken ett utlämningsställe för de som har handlat på nätet.

Den första butiken har öppnat i München och det spännande är att beställda varor från e-butiken förvaras i genomskinliga boxar så att andra kunder kan se vad som beställts och förhoppningsvis bli inspirerade att beställa själva, Självklart går det också att beställa från Decathlons e-handel i butiken och väljer kunden uthämtning i Decathlon Connect så är frakten gratis.