Bra år för sportföretag på börsen

De börsnoterade sportföretagen gick klart bättre 2015 än aktiemarknaden i snitt med en total ökning på hela 22,7 procent. Och bäst gick det för Europas företag.

Sporting Goods Intelligence summerade börsåret inom sportbranschen med en total ökning på 22,7 procent, en riktigt hög siffra i jämförelse med Standard & Poor’s ynka 0.62, och det faktum att Dow Jones till och med gick ner. Marknaden i Europa har gått upp med hela 39.0 procent, delvis på grund av en ökning i dollarvärdet men också som effekt av ett mycket bra år för många europeiska företag såsom Adidas Group (+53,2 %), JD Sports Fashion (+104,9 %) och svenska Thule (+101,2%). 

Adidas Group återtog dessutom sin plats som fjärde största sportföretag på börsen genom att gå om Under Armour som under detta år ”bara” ökade med 20,4 procent.

Bra år för sportföretag på börsen
Nikes börsvärde ökade med 33 procent förra året och bolaget är nu värt otroliga 940 miljarder kronor.

Klart störst är Nike som efter en ökning på 33,7 procent av sitt börsvärde  snart står för en tredjedel av sportbörsens totala värde, motsvarande hela 940 miljarder kronor. Näst störst är numera Luxottica (Oakley m. fl +20,5  %) som passerar VF Corporations (Vans, The North Face m. fl) som backade med 17,4 procent. Norska XXL har ökat med 33.6 procent och har efter bara två år på börsen ett värde på 13 miljader kronor. Andra företag som hade ett bra 2015 är bland andra Skechers (+69,2 %) Jarden Corporations (+103,6 %), Fitbit (+54,2 %) och Li Ning (+51,8%).

Bland de företag som har haft ett mindre lyckat år ingår några av de företag som istället hade ett riktigt bra 2014, GoPro har efter en ökning på 163 procent 2014 minskat med 68,2 procent, vilket är den näst största minskningen på SGI:s lista. Även Billabong, som 2014 ökade med 177 procent har haft ett mindre bra år och minskat sitt värde med 26,6 procent. Dåligt har det även gått för Garmin (-29,4 %), Dick’s SG (-31,8 %), Wolverine WW (-40,9 %), Zumies (-63,3 %) och Asics (-17,2%): Allra sämst gick det för Iconix Brand Group som bland annat äger Umbro, de minskade med hela 81,6 procent.

Andra nämnvärda saker är att skoföretagen är den enskilda kategori som har ökat mest (+33.5 %) med märken såsom Nike, Adidas, Li Ning, och Skechers. Asien har överlag haft ett tufft år där endast Taiwanesiska Feng Tay ökade (+79,9 %), samtidigt som de nordiska företagen alla har gått uppåt med XXL och Thule som vi berättat om tidigare samt Amer Sports (+66,6 %), Fenix Outdoor (+13,3 %) och Rapala (+2,1 %).