Merida håller tidtabellen

År 2015 var ett tufft år för Merida i Sverige. Trots det gjorde företeget ett rekordresultat i Sverige. Dessutom har företagets webbshop mottagits väl av både butikerna och konsumenter.

För drygt fem år sedan konstaterade Stian Steen-Olsen, vd för Merida Sverige att företaget skulle omsätta 100 miljoner kronor i Sverige år 2015. Det som då lät som en överoptimistisk kalkyl av en entusiastisk vd har nu blivit verklighet. I november förra året spräckte Merida Sverige den magiska 100-miljonersgränsen. Trots att det varit ett tufft år med bland annat en rekordkall och lång vår.

– Trots att vintern inte var särskilt kall och snörik blev våren den kallaste på 40-år. Det är klart att det inte är den bästa starten för en cykelsäsong. Men det gick ändå på det hela taget bra och vi nådde en ”all time high” på omsättningen, säger Stian Steen-Olsen.

Det är speciellt inom mountainbike och hybridcyklarna som Merida är starka i Sverige. I Norge där Merida är stora inom alla segment är varumärket dessutom ledande inom elcyklar. Inom det segmentet har företaget inte lyckats lika bra i Sverige.

– Det är ett segment som vi kommer att jobba hårt med under året. Vi har bland annat stärkt vår bemanning på Göteborgskontoret för att få fart på elcykelförsäljningen, berättar Stian Steen-Olsen.

En annan storsatsning som redan har burit frukt är Meridas egen webbshop som startade i somras. I den satsningen samarbetar företaget med sina återförsäljare som får provision för varje cykel som sålts på nätet. Det ger handlarna en möjlighet att göra affärer med kunden som kommer och hämta sin cykel i butiken. Butiken kan då dra nytta av hela Meridas sortiment som finns på webbshopen men som de själva inte har praktiska möjligheter att tillhandahålla i sin butik.

– Tanken med vår webbshop var att vi skulle göra den i samarbete med våra återförsäljare. Vi ville inte dra undan mattan för dem. För varje cykel som säljs på nätet får de därför en kick-back. Dessutom får de kunder till sin butik som säkert kommer att handla också något annat i butiken, säger Stian Steen-Olsen.

I dagsläget har företaget ett 100-tal butiker som är så kallade webb-partners och som fungerar som så kallade kontaktbutiker för de kunder som köpt en cykel på Meridas webbshop. Det samarbetet ska dessutom utvidgas till flera butiker under året.

En annan satsning som Merida gör är att starta en fond där företaget lägger 1 procent av sin omsättning som sedan kommer att gå till cykelklubbar eller talagfulla cyklister. Föreningarna eller cyklisterna kan själva ansöka om pengar från fonden.