Nytt svenskt fiskemärke

Ifish är något så unikt som ett nytt, komplett, svenskt fiskemärke. Bakom märket ligger distributören Bios i Malung och märket lanseras nu i vår.

Planerna med Ifish startade för drygt 18 månader sedan då Bios fick reda på att Daiwa, som de var distributör för, skulle ta hand om distributionen själva över hela världen. De skulle stå utan ett av sina största varumärken och funderade på vad de skulle göra.

– Problemet med att vara distributör är att om du gör ett bra jobb och tar marknadsandelar börjar tillverkaren fundera på att ta över distributionen själv och gör du ett dåligt jobb letar de efter en ny distributör, säger Per Westerlund, vd på Bios. Så har det alltid varit och för att komma bort från den osäkerheten började vi fundera på att starta ett eget varumärke istället.

Att starta ett eget fiskemärke med allt från tafsar och beten till spön och rullar är ingen lätt sak. Det kräver en bred kunskap om produkterna och ännu viktigare koll på var produkterna ska tillverkas.

– Anledningen till att vi vågade ta det här steget var att vi hade kontakter med bra tillverkare, säger Per. Det räcker inte med att ta fram bra produkter, de måste tillverkas på fabriker som levererar bra kvalitet och vi har lyckats få till tillverkning i precis de fabriker vi ville.

Förutom att få en tryggare framtid för bolaget har en viktig del i Ifish varit att göra valet av produkt enklare för konsumenten. Dels genom att dela in produkterna i tydliga kategorier och dels genom att satsa på utbildning av butikspersonalen så att de hela tiden ska rekommendera rätt produkt.

En längre text om Ifish och framtidsplanerna kommer i marsnumret av Sportfack som har Tema Outdoor.

 

Nytt svenskt fiskemärke
Gabriel Elfström och Per Westerlund har jobbat i två år med att ta fram ett eget fiskemärke.