Två år senare för Varg

För två år sedan träffade vi Madeleine Magnusson som precis hade startat klädmärket Varg. Nu har vi mötts igen för att stämma av hur det har gått.


Två år senare för Varg
Madeleine Magnusson

Att starta ett klädmärke från noll kräver extremt mycket arbete, lite tur här och där och inte minst en envishet av stora mått. Madeleine Magnusson från Göteborg kan skriva under på allt det där och nu när hon har jobbat med sitt klädmärke Varg tyckte vi att det vore kul att höra hur det har gått. Vad som har varit tufft och vad som har gått lättare än förväntat?

– Jag tycker nog att responsen från konsumenter och de butiker som har tagit in Varg har varit över förväntan, säger Madeleine. Vår stil är lite unik och många verkligen gillar den. Det svåra har varit att över huvud taget komma in i butikerna. Jag förstår deras dilemma med att de har begränsat med utrymme i butiken men jag får ändå en känsla av att många inte är nyfikna på nyheter. Med e-handlare är det tvärtom, de vill verkligen hitta nya varumärken och på den punkten blir de traditionella butikerna omsprungna.

Varg har sina rötter i surf, snowboard och segling – tre sporter som Madeleine själv har hållit på med. Plaggen ska ha en fot i funktion och den andra foten i vardagen och med det menas att de ska ha funktionen för aktiviteter men stil, och funktion, även för att användas i staden. Det plagg som har blivit ett litet signum för Varg, och som har öppnat dörrar som till en början var stängda, är deras dunhood. Ett mellanlager i dun sydd som en hoodie utan blixtlås fram och i en unisexmodell som passar lika bra för killar som tjejer.

Två år senare för Varg
Niclas Jacobsen-Holvik

– Det plagget får verkligen folk att reagera, säger Niclas Jacobsen-Holvik som är nyanställd säljare på Varg. Butiker som först säger nej till att ens titta på grejorna vänder när de får se vår dunhood och kunder som har köpt den hör av sig och berättar hur mycket de älskar den.

Vargs återförsäljare hittas både i outdoor- och lifestylebutiker vilket går hand i hand med Vargs ambition med att vara lika delar funktion och mode.

Redan från starten var tanken att Varg ska bli ett internationellt varumärke. Idag finns de i Sverige och Norge och nästa steg är Finland och Alpländerna. De ställer ut på Ispo i Scandinavian Village för att inleda samtal med agenter och distributörer i alpområdet men också för att ha möten med några utvalda butiker som de vill jobba med.

– Vi känner att ”Nu lossnar det”, säger Madeleine, När folk får se våra produkter blir de intresserade så det gäller för oss att fortsätta resa runt och visa upp oss för både butiker och konsumenter.

– Varg har en unik stil men också ett miljötänk med återvunna material och dun från livsmedelsindustrin, säger Niclas. Responsen blir bara bättre och bättre och det ska bli kul att se vad som händer på Ispo.