Swix köper Hard Rocx

Skidvallaleverantören Swix köper det norska cykelmärket Hard Rocx. Förvärvet är ett led i Swix målsättning att bli en helårsleverantör.

Swix Sports har varit på offensiven de senaste åren. Förvärvet av Hard Rocx är ett led i denna strategi men beskedet kom ändå som en liten överraskning. Med förvärvet av det norska cykelmärket breddar Swix sin produktportfölj och gör företaget allt mer till en helårsleverantör.

– Det är ingen hemlighet att vi på Swix ska växa både organsikt och genom inköp. Att det blev Hard Rocx kom kanske som en liten överraskning men segmentet passar oss utmärkt. Vi har fått en väldig boost internt av det här förvärvet då nästan alla i företaget gillar cykling, säger Jim Bakeröd, försäljningschef för Swix i Sverige.

Till nästa år kommer inga förändringar att ske varken i cykelsortimentet, personalstyrka eller i den övriga verksamheten för Hard Rocx. Däremot kommer cyklarna från och med år 2017 att döpas om och heta Swix. Cykelmärket har haft en stark position i Norge och målsättningen är att behålla den ställningen och om möjligt utöka markandsandelarna.

– Vi kommer också att lansera cyklarna i Sverige från och med 2017. Vi kommer att börja försiktigt, väl medvetna om hur hård konkurresen är på den svenska cykelmarknaden. Vi har en plan som sträcker sig 5-6 år fram i tiden så vi har inte bråttom, säger Jim Bakeröd till Sportfack.

Norska Hard Rocx grundades 1992 av Lasse Mjerskog och Steinar Trygve Liljedahl Karlsen. De har byggt upp varumärket från grunden och Hard Rocx är idag en av de större aktörerna inom långloppscyklar i Norge. Det handlar då om MTB-cyklar i high-end segmentet, men i framtiden kommer Swix också att leverera elcyklar under sitt egna varumärke.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com