Outlet på nätet

Nu har en medlemsklubb på nätet startats som erbjuder billigare sportartiklar till sina medlemmar. Sportlala som klubben heter har dessutom redan dragit in omkring 6 miljoner i kapital.

Affärsidén bakom Sportlala är att samla in en stor grupp medlemmar. De erbjuds sedan sportprodukter som leverantörerna inte fått sålda till reducerat pris. En form av nätoutlet med andra ord. Det är dessutom leverantörerna som avgör hur stor rabatten blir och den kan variera från 30 till 80 procent av ursprungspriset. Bakom outletsatsningen står idag Magnus Myhrborg, Johan Jorstadius och Viktor Sellman.

Det som många leverantörer uppskattar med medlemssajten är att Sportlala inte underminerar varumärket vilket ibland kan vara fallet med ”fysiska” outlets där produkterna ofta bara på pall i en avsides lokal. Sportlala försöker erbjuda leverantörerna en exklusiv och genomtänkt design på sajten för att ge kunden en känsla av en bra produkt till ett riktigt bra pris. Trots att produkterna inte har blivit sålda är produkterna är inte sämre utan det kan till exempel handla om en utgående kollektion

Några av killarna bakom Sportlala var också med och startade en liknande medlemsklubb redan för två år sedan som då hette Aktivators. Det är på basen av de erfarenheterna som Sportlala nu ska drivas och utvecklas. Kunderna måste alltså vara medlemmar och logga in för att kunna handla på sajten och få tillgång till de billiga produkterna. Idag har Sportlala redan etablerat samarbete med över 150 varumärken.

– Till en början var det inte helt lätt att övertyga leverantörerna men när de har sett att det funkar har det varit mycket lättare. Leverantörerna behöver inte oroa sig över att vi underminerar någon befintlig försäljning utan vi snarare skapar ytterligare en försäljningskanal. Både företagen och våra investerare bedömer att den här verksamheten har bra utvecklingsmöjligheter, säger Johan Jorstadius grundare till företaget.

Sportlala har nu dragit in omkring 6 miljoner kronor i kapital, pengar som ska användas för expansion. Bakom investeringarna står det norska rikskapitalbolaget Milla Invest och Chalmers Ventures. Dessutom erbjuder företaget Aggregate Media mediautrymme i utbyte mot aktier i företaget.

På grund av att affärsidén bygger på att Sportlala endast köper varor från leverantörerna som de redan sålt på Sportlala behöver de inget eget lagerutrymme. De enda de gör är att packa om produkterna innan de skickas till kunden. Dessutom tillämpar Sportlala en egen teknik för att lägga upp produktdata på sajten vilket automatiserar processen betydligt vilket minskar behovet av arbetskraft. Det enda kruxet i verksamheten kan bli returerna som Sportlala måste ta hand om tillsammans med de vanliga ångerköpen.