Sportringen tar in en ny delägare

Sportringen tar in en ny partner som delägare i kedjan. Den nya delägaren är dessutom delägare i en annan svensk sportkedja.

 

 

Det är finska SGN Group som går in som 50-procentig delägare i Sportringen. SGN driver kedjan Sportia i Finland och äger dessutom 70 procent av Team Sportia i Sverige.

– Vi gör det här för att vi känner att möjligheterna för oss att kunna jobba med alla varumärken och speciella modeller har skruvats till de senaste åren. säger Sandro Arcari som är delägare och styrelseordförande i Sportringen. När SGN kontaktade oss om ett samarbete så funderade vi och upptäckte att de i grunden har samma inställning som oss om hur vi vill driva våra butiker. När vi funderat klart såg vi bara fördelar med att ta in dem som delägare i Sportringen.

– Den stora fördelen blir att vi nu ingår i en större gruppering vilket ger oss större möjligheter att välja de produkter vi vill ha, säger Hans Hadefur som också är delägare och sitter med i styrelsen för Sportringen. Sportia, Team Sportia och Sportringen kommer tillsammans att omsätta drygt fyra miljarder kronor varav vi bidrar med runt 1,3 miljarder.

Strukturaffären innebär inte att Sportringen och Team Sportia kommer att göra gemensamma inköp, de gamla ägarna i Sportringen är väldigt tydliga med att de kommer att vara alternativet för fria handlare som vill styra över sina egna inköp.

– Vårt koncept kommer att leva kvar, säger den tredje delägaren Krister Jonsson. Vi ska fortsatt ha väldigt låga omkostnader för vårt huvudkontor i Göteborg och ge ett mervärde till våra medlemmar genom att ha butiker som är en blandning av breda butiker och väldigt nischade specialbutiker. Sportringens styrkor är drivna entreprenörer och sortiment som är anpassat för varje enskild butik.

– Förutom att vi får en starkare förhandlingsposition med SGN som delägare så hoppas vi också att den här förändringen ska ge några procent till i rabatter på inköp, säger Hans. Vi tror också att det finns synergier på saker som IT, säkerhetslösningar och liknande som kommer att gynna våra medlemmar.

– Vi vill fortsätta växa och det finns fortfarande väldigt många fristående butiker kvar i Sverige som vi tycker borde vara medlemmar i Sportringen, säger Sandro. Vi hoppas att den här affären ska göra oss ännu mer attraktiva. Vi är också i färd med att starta upp en profilverksamhet mot klubbar och företag och har rekryterat Mattias Malm från Intersport för att sköta den satsningen. Sedan tror jag att det faktum att jag, Hans och Krister fortfarande driver våra egna butiker gör att vi har bra koll på vad som säljer och fungerar ute i butikerna vilket också är en stor styrka. Vi tre är mer än bara ägare och styrelsemedlemmar.

När Sandro, Hans och Krister tog över Sportringen 2011 bestod kedjan av 40 butiker och omsatte 300 miljoner kronor. Efter sammanslagningen med Just4sport tidigare i år  är kedjan nu uppe i runt 170 butiker och omsätter 1,3 miljarder kronor. De tre kommer att sitta kvar i styrelsen och får nu sällskap av två representanter från SGN Group.