Italienska klädraketen CMP till Sverige

Italienska CMP startades 2010 och i år kommer de att omsätta runt 1,3 miljarder kronor. Sällan har ett nytt märke vuxit så snabbt och nu kommer det till Sverige.


Italienska klädraketen CMP till Sverige
CMP har nått en omsättning på 1,3 miljarder på bara fem år.

Det är mer än imponerande att på bara fem år ta ett varumärke till att det omsätter 1,3 miljarder kronor och dessutom rankas som ett va de viktigaste varumärkena hos både Intersport och Sport 2000 i Tyskland. Varumärket som har gjort just detta heter CMP och kommer från Italien. Under nästa år ska det lanseras i Sverige.

Innan vi går in på den svenska lanseringen av CMP är det läge att berätta historien och affärsidén. Märket startades alltså så sent som 2010 men ägarna har en betydligt längre bakgrund än så i textilbranschen. Allt startade 1952 då ägarfamiljen startade textiltillverkning och ända fram till 2010 var det tyger, etiketter och allt annat som hör kläder till som var verksamheten. 2010 bestämde de sig för att starta ett eget klädmärke och använda alla sina egna material och sina egna fabriker för att kunna erbjuda bra plagg till ännu bättre priser.

Konceptet har gått hem och efter bara fem år så finns märket i 25 länder och omsätter alltså en bra bit över en miljard kronor. Nu är det Sveriges tur och den som fått ansvaret för märket är Jonas Hedin på ISC.

– Jag har jobbat med kläder och sourcing större delen av mitt liv och jag har aldrig stött på något som varit så här bra, säger Jonas. Kläderna ser bra ut, funktionen finns där, priserna och marginalerna är fantastiska och så äger de hela kedjan – från tygtillverkning till sömnadsfabriker och till och med tryckeriet som trycker alla hang tags. Plus att det är familjeägt och känslan jag fick första gången jag träffade familjen var att ”Det här får jag inte missa”.

Italienska klädraketen CMP till Sverige
I kollektionen ryms kläder för allt från skidor och outdoor till cykel, träning och junior. Plus skor för outdoor, löpning och staden.

CMP riktar in sig på instegsprissegmentet och slåss direkt med kedjornas egna varumärken. I sortimentet finns kläder för det mesta, från skidor och outdooor till cykel, löpning och junior, plus även skor. Vinter står för 65 procent av omsättningen och varje säsong rymmer runt 600 delar.

– Förutom att kollektionen är så stor att den har något för alla så erbjuds många plagg i 10–15 olika färger och det mesta finns i lager, säger Jonas. Jag har precis visat upp det för de första kunderna och efter den första responsen är jag nu än mer säker på att det här kommer att gå riktigt bra. Jag är nu ute och visar upp märket för både kedjor och fristående butiker och i augusti ska de första plaggen från CMP landa i de svenska butikerna.

ISC är även distributör för franska Millet och kommer upphöra med Deuter per 30/11.Dessutom jobbar Jonas med sourcing av produktion av kläder och jobbar där med bland andra Mountain Works, 8848 Altitude, Morris och Isbjörn.

 

Relaterat företag i Sportregistret

  • International Sportswear Company AB

    International Sportswear Company AB är idag uppdelat på två affärsområden. Vi arbetar dels med marknadsföring och försäljning av starka varumärken inom sport och outdoor och dels hjälper vi företag med sourcing och produktion av sportkonfektion.