Kari Traa växer i Sverige

Det norska klädmärket Kari Traa går bara bättre och bättre. Det gäller för hela Skandinavien och i år fördubblar de sin omsättning i Sverige.


Kari Traa växer i Sverige
Erik Hegbom

Efter att ha gjort en omorganisation 2011 har det bara gått uppför för norska klädmärket Kari Traa som drivs av Active Brands. I år räknar de med att omsätta runt 320 miljoner kronor vilket är en ökning med 28 procent. I Sverige var ökningen ännu större, här gick de från 32 miljoner kronor 2014 till 65 miljoner kronor 2015. Prognosen är att de ska fortsätta öka och prognosen för Sverige 2016 ligger på 90 miljoner kronor.

– Vi märker att det finns en kvinnotrend i sportbranschen och att vi som ett renodlat kvinnomärke har blivit en ledande aktör, säger Kari Traas försäljningschef Erik Hegbom. Vi har fått ett starkt fäste i Sverige och fördubblat vår försäljning i år. Vi ser dessutom att tillväxten kommer att fortsätta.

Kari Traa har tagit en unik plats i sportbranschen som ett tjejmärke med mycket attityd men samtidigt väldigt feminint både vad det gäller passform, mönster och färger. De vänder sig till den sportiga kvinnan som vill ha både funktion och mycket mode.

Kari Traa grundades av puckelåkaren med samma namn och första produkten var egenstickade mössor. Efter OS 2002 blev det en större satsning och nu 13 år senare omsätter märket alltså över 300 miljoner kronor. I vinter lanseras Kari Traa även i USA och Kanada.

 

Kari Traa växer i Sverige