Bra år för Alewalds

Friluftsbutiken Alewalds har haft ett bra år. Det beror enligt butiken på kunnig personal och för att man vill ge kunden ett mervärde.

Trots en ganska dålig vinter har året som gått varit bra för Alewalds. Trots att snön i södra Sverige kom sent arrangerade ändå butiken sina längdträffar med vallaskola och personal som hjälper med tips och råd. Och det är precis det som gör att Alewalds fortsätter att växa trots att konkurresen om kunderna speciellt i Stockholms city är hård.

– När XXL öppnade sin butik på Hamngatan så ökade vi ändå. Jag tycker att det är bra att de finns i stan så kunderna kan jämföra hur det är hos oss och hur det har det. Vi kör rekommenderade priser i våra butiker och kommer inte att kunna ge oss in i ett priskrig, säger Anders Engström, vd för Alewalds.

För butiken är inte fokus enbart på att sälja produkten till kunden. Personalen vill att kunden ska bli nöjd med produkten och lära sig använda dem. Därför arrangerar Alewalds till exempel vallakurser eller ger teknikinstruktioner för kunden som köpt långfärdsskridskor. Dessutom ordnar butiken också kontinuerligt inspirationskvällar där kända sport-eller friluftsprofiler kommer till Alewalds för att hålla ett föredrag. I veckan som gick var till exempel äventyraren Annelie Pompe på besök. Hennes föreläsning lockade över 200 personer till butiken.

– Vi gillar att jobba konceptuellt med våra leverantörer och då blir det ett mervärde både för oss, för leverantörerna och våra kunder. Inspirationskvällarna bidrar dessutom till att locka nya kunder till butiken, säger Anders Engström.

Under inspirationskvällarna håller butiken dessutom öppet till sena kvällen och erbjuder specialerbjudanden som gäller bara för den dagen. Ett koncept som fungerat bra.