Stadium satsar på vinterlöpning

Sportjätten Stadium lanserar en egen kollektion för vinterlöpning. Sportkedjan har skapat en kollektion för sitt eget varumärke Soc från grunden, tillsammans med Mittuniversitetet.

Kollektionen har fått namnet Gear for Cold Conditions och syftar givetvis på löpning under de kalla månaderna. För Stadium är löpning ett av fokusområdena och med denna kollektion vill företaget erbjuda kunderna ett helt koncept för sin vinterträning.

– Det är jätte viktigt för oss att våra kunder kan löpträna året om. Vi beslöt därför att vi skulle utveckla egna plagg för kallare löpning. Vi har dessutom bra leverantörer på material som kunde förverkliga de önskemål vi hade, berättar Helena Hellberg, produktchef på Stadium.

Produkterna lanseras i Stadiumbutikerna från och med den 15:e oktober, men fröet till projektet såddes redan för två år sedan. Trots att det handlar om ett in house-varumärke så tog Stadium hjälp av Nationella Vintersportcentret vid Mittuniversitetet för utvecklingsarbetet av produkterna. Där var forskaren Billy Sperlich Stadiums samarbetspartner.

– Vi kopplade in en utomstående part till projektet men utvecklingen och alla beslut har tagits in house. Vintersportcentret i Östersund är helt fantastiskt och tack vare samarbetet med dem har vi kunnat få en så bra och funktionell slutprodukt, säger Helena Hellberg som själv varit involverad i projektet från dag ett.

Kollektionen tillämpar tre-lagers-principen och har egna kollektioner för män och kvinnor. Kollektionen innefattar både underställ, mellanlager, löpartajts och löparjackor. Därutöver finns också accessoarer som matchar plaggen.