Cheapos klocka hjälper utsatta barn

Det svenska klockmärket Cheapo har tagit fram en klocka där all försäljning oavkortat går till organisatonen Skateistan som hjälper utsatta barn i Afghanistan, Kambodja och Sydafrika.


Cheapos klocka hjälper utsatta barn

Till hösten släpper det svenska klock- och accessoarmärket Cheapo sitt första samarbete tillsammans med välgörenhetsorganisationen Skateistan. Cheapo, som har sina rötter i den svenska skatescenen, har länge inspirerats av det fantastiska arbete Skateistan gör för utsatta barn. Skateistan använder just skateboardåkning som ett sätt att motivera, bygga broar och utbilda unga i Afghanistan, Sydafrika och Kambodja. 

Till samarbetet har Cheapo tagit fram en ny klockmodell med namnet Nawroz som betyder ny dag på dari, den persiska som talas i Afghanistan. Klockan har en minimalistisk design som reflekterar Cheapos skandinaviska designarv, medan färgskalan är inspirerad av Afghanistans bergiga landskap kombinerat med Skateistans signaturfärg grönt på klockans visare. 100 % av vinsten från försäljningen av klockan går oavkortat till Skateistan. 

– Cheapo är ett nytt och unikt varumärke med rötter i skatekulturen, säger Oliver Percovich, grundare och VD på Skateistan. Skateistan och Cheapo delar värderingar och står för respekt och jämlikhet för hela mänskligheten. 

Skateistan är en flerfaldigt prisbelönad välgörenhetsorganisation som använder skateboard för att stärka och inspirera ungdomar och koppla samman dem till utbildningsmöjligheter. Skateistan driver skateboardskolor i Afghanistan, Kambodja och Sydafrika med fokus på riskutsatta unga i åldrarna 5-18, med syfte att lära dom viktiga livskunskaper för att förbättra deras framtidsutsikter. 

Skateistan hjälper över 1200 unga varje vecka globalt och över 40 % av deras elever är tjejer. Organisation stöds av bland annat Tony Hawk Foundation samt Tysklands, Danmarks, Finlands och Schweiz regeringar. Skatesitan är en icke-politisk oberoende organisation som välkomnar alla etniciteter, religioner och sociala bakgrunder.

Cheapos klocka hjälper utsatta barn
Skateboard bygger gemenskap och självförtroende för tjejer i bland annat Afghanistan.
Cheapos klocka hjälper utsatta barn
Viktor Telégin

– Då jag själv skatat i mer eller mindre hela mitt liv vet jag de goda krafter skateboard har för att bygga ungas självförtroende, skapa sammanhang och främja gemenskap, säger Viktor Telégin, VD på Cheapo. På Skateistans olika center finns det inga motsättningar mellan samhällsklasser, folkgrupper eller kön, utan en grupp individer som tillsammans vill och kan nå sina mål och drömmar. Det Skateistan gör för utsatta barn i världen är unikt och vi är oerhört stolta att kunna hjälpa en organisation som ligger mig personligen väldigt varmt om hjärtat. 

Cheapo är ett klock- och accessoarvarumärke grundat i Stockholm med rötter i skate- och streetkulturen. Ett stark socialt ställningstagande och alla människors lika värde är en fundamental del av Cheapos DNA. Varumärket väckte stor uppmärksamhet och fick stor uppskattning i streetvärlden när de placerade en annons i en fransk tidning som endast innehöll texten ”Om du inte tycker om homosexuella, människor av en annan hudfärg eller kvinnor gör oss då en tjänst. Köp inte våra produkter.” 

Nawroz finns tillgänglig nu på Cheapos webshop samt hos utvalda återförsäljare i Sverige, bland annat Junkyard, Caliroots och Brädkultur. 100procent av vinsten från försäljningen går oavkortat till Skateistan. Klockan kommer att kosta 499 kronor.