Fler förändringar av golfmässan

I våras berättade vi om att The Nordic Golf Fair skulle ändra form och bli inköpsdagar i Stockholm, Malmö och Jönköping. Nu händer det ännu fler saker.

Dagens medlemmar i SGLF:

Abacus Sportwear
Acushnet
Amer Sport
Callaway 
Cobra Puma 
Daily Sports
Easygreen
Ecco
Galvin Green
Golfgeist
GV Sport 
Ivanhoe
Ligma Group 
Mitoo Sports
Nike Golf
Oakley
Oscar Jacobson
Proscott
Röhnisch Sportswear
Sports Backup
Stahle Group
TaylorMade-Adidas 

Golfbranschen är i förändring. Två storas aktörer – Dormy och Golfstore – som står för 70 procent av golfförsäljningen i Sverige har gjort att en traditionell golfmässa inte längre är relevant. 

Istället för en stor golfmässa i Malmö i slutet av september var det meningen att det skulle det bli tre mindre mässor/uppackningar i Stockholm, Malmö och Jönköping i början av oktober. De finns fortfarande kvar men dessutom blir det också speciella konfektionsdagar redan i augusti.

– Tidigare var SGLF en organisation enbart för hårdvaruleverantörer men nu har vi öppnat upp den även för klädmärken, berättar Anders Westerlund på SGLF. Det har gjort att vi gått från drygt tio medlemmar till 23 och de flesta nya är konfektionsföretag. För dem är det för sent med inköpsdagar i oktober och därför kör vi tre uppackningar redan i augusti.

De tre konfektionsdagarna kommer att köras på Barsebäck 12 augusti, Infra City i Stockholm 19 augusti och Hooks Herrgård 26 augusti. Med tre platser hoppas SGLF på fler beskökare eftersom resorna blir kortare och det inte krävs någon övernattning.

– Eftersom uppackningarna sker i konferensrum utan påkostade montrar blir det mer fokus på inköp och det är ett måste för att effektivisera för både leverantörer och butiker, säger Anders.

Hårdvaran kommer att visas vid två tillfällen. Först i Malmö 29–30 september och sedan på Infra City utanför Stockholm 8–9 oktober. Alla tillfällen förutom Malmö är enbart öppna för medlemmar i SGLF.

– Mässan i Malmö är öppen för alla och vi räknar med drygt 30 utställare, säger Anders. Det blir dock enkla montrar med vita väggar och lite ljus för att hålla kostnaderna nere.

SGLF tittar också på att göra om organisationen från att vara enbart för leverantörer till att även inkludera kedjor och enskilda butiker. Ingenting är spikat men Anders har fått i uppdrag av styrelsen att undersöka intresset för en branschorganisation.