Succé för mediaevent

Mässarrangören Eurobike tjuvstartade med ett event i Österrike i början av juli. De så kallade Media Days lockade över 120 journalister och ett 20-tal utställare till den lilla orten Kirchberg.

Omständigheterna kunde inte ha varit bättre. Höga berg, solsken och de fantastiska bergen runt själva mässområdet. Kirchberg ligger i de Österrikiska alperna, bara någon mil från Kitzbuel. Orten hade valts just för det fina läget med bra möjligheter att testa både landsvägscyklar och mountainbikes.

– Vi har haft ett bra samarbete med den Tyrolska turistbyrån som hjälpt oss både med tips och praktiska frågor. Nu visar det sig att Kirchberg var ett riktigt bra val för vårt arrangemang, säger Christina Külling, som är projektledare på Eurobike.

Idén till Media-dagarna föddes redan förra sommaren. Då träffades några av cykelproducenterna och representanter för Eurobike för att diskutera möjligheterna att arrangera ett testtillfälle för journalisterna och en möjlighet att presentera sina nyheter redan innan själva Eurobike-mässan. Det fanns flera anledningar till att cykeltillverkarna önskade sig ett sådant arrangemang. Under själva Eurobike-mässans Demo-day, då journalister kunde se och prova på de nya modellerna drunknade många tillverkare i mängden av utställare som trängdes på mässområdet. För journalisterna som ska testa produkterna har inte området kring mässhallarna inte heller varit optimalt för att få en uppfattning om cyklarna.

– Från cykelbranschens håll men också från massmedia har det redan länge funnits en önskan att kunna presentera de nya modellerna tidigare än vid själva Eurobike mässan i slutet av augusti. Det här arrangemanget ska därför gynna båda parterna, så för oss var det naturligt att försöka se till att vi skulle tillmötesgå de önskemålen, säger Christina Külling.

Uppslutningen överträffade arrangörernas förväntningar. Speciellt när det gäller massmedias intresse. På plats i Kirchberg fanns över 120 journalister från hela världen, de gästerna som haft den längsta resvägen kom från både Japan och Brasilien.

Bland de 20-talet utställare kan nämnas de stora aktörerna Scott, Merida och Giant men på plats fanns också mindre tillverkare som tyska Liteville och Polygon.

Efter de erfarenheter som arrangörerna från Eurobike fick efter Media Days är det redan klart att arrangemanget kommer att få en efterföljare.

– Vi har redan fått frågan från väldigt många deltagare om en fortsättning. Därför kommer vi att sätta oss ner och summera erfarenheterna av årets arrangemang. Men jag vågar redan nu säga utan att lova för mycket att vi kommer att göra denna satsning även nästa år, säger Christina Külling.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SCOTT Sports AB

    SCOTT Sports AB är en av Sveriges största leverantörer av cykel och sportutrustning. Huvudkontoret ligger i Uppsala och är dotterbolag till SCOTT Sports SA med huvudkontor i Schweiz. SCOTT Sports AB säljer, marknadsför och distribuerar ett brett sortiment av utrustning inom områdena cykel, vintersport, motorsport och löpning. Man ansvarar även för distribution av ett flertal andra varumärken inom cykel, sport och motorcykeltillbehör (se nedan).