Ny distributör av Teko Socks

Ett av världens mest miljövänliga strumpföretag – Teko Socks – har en ny nordisk distributör. Valet föll på The Good Karma Company.

År 2008 utsågs Teko Socks till Årets Nykomling och anledningen var deras totala fokus på att göra de mest miljövänliga strumporna. Den inställningen har de fortfarande kvar och sedan dess har de fokuserat på att ta fram tre alternativa material och på att lyfta designen. Nu är de redo för en mer offensiv global satsning och i samband med den har de bestämt sig för att byta distributör i Norden och valt The Good Karma Company för alla nordiska länder.

The Good Karma Company är ett relativt nytt företag med lång erfarenhet i branschen. De har sedan några år tillbaka fokuserat på trail- och ultralöpning med märken som UltrAspire, The OMM, Ashmei, MontBell, Skora, Klymit och Ciele. Med TEKO Socks vill de bredda sin verksamhet till att omfatta alla de aktiviteter den moderna outdoorfamiljen ägnar sig åt. The Good Karma Company drivs och ägs av Jacob Hastrup. Han har lång erfarenhet av extremlöpning i synnerhet och outdoor i allmänhet. Företaget har sin bas i Danmark men jobbar mot hela Skandinavien. I Sverige representeras företaget av Jens Öst som tidigare drivit entusiastbutiken och livsstilsbloggen swedentrails.com .

– Vi tror att Teko har en riktigt stor potential, säger Jens Öst. Märket har varit lite av en underdog i branschen, bidat sin tid i skuggan av giganter som Icebreaker och Smartwool. I denna skugga har Teko gått sin egen väg, fokuserat på att förbättra detaljer och miljötänk. Till skillnad från andra märken har Teko faktiskt avgränsat sitt utbud och fokuserat på att göra det bästa möjliga av detta. Tre olika garn och riktad fokus mot aktivitet plus ett starkt och genuint miljöengagemang. Nu är märket redo för att jämföras mot de största. TEKO har tveklöst ett bättre miljötänk än snittet och lyckas vi förmedla den historien till konsumenterna så kommer vi växa, så enkelt är det. 

Primär målgrupp är den som all talar om, den moderna aktiva friluftsfamiljen. Det rymmer i princip alla som är på något sätt intresserade av modern outdoor. Där ryms cykel, vandring, löpning, skidåkning och vardagslivet. 

Jens kommer i nuläget fokusera på att kontakta återförsäljare och peka på märkets stora potential. Han kommer till stor del arbeta med personlig kontakt för att bygga bra relationer. I ett startskede kommer de använda sig så mycket som möjligt av sociala medier. Där finns de flesta representerade från företag till slutkonsument. Genom att vara ärlig och transparent hoppas de på feedback från såväl återförsäljare som slutkonsument.

 

Ny distributör av Teko Socks
Uppdelningen mellan material i strumpan och olika aktiviteter.