Nike störst även på kläder

Nike har varit ohotad etta som största globala skomärke under många år och nu har de gått om Adidas även på klädsidan. Ökar mest gör Under Armour.

När Sporting Goods Intelligence blev klar med statistiken över den globala sportkonfektionsförsäljningen 2014 stod det klart att Nike Inc. för första gången gått om Adidas Group och nu är störst även på kläder.

Nike Inc, som består av Nike, Nike Golf och surfmärket Hurley, sålde kläder för smått osannolika 72 miljarder kronor. Adidas Group, med Adidas, Adidas Golf och Reebok, nådde 67,5 miljarder kronor vilket faktiskt innebar att Nike ensamt är större än hela Adidas Group.

Tredje störst är VF Corp. med bland andra varumärkena The North Face och Vans (35 miljarder) och fyra är Under Armour som ökade med hela 30 procent till 20,1 miljarder kronor.

Tillväxtligan toppas av Under Armour (+30 %) och de hade sällskap av sex andra varumärken som också hade en tvåsiffrig tillväxt: Anta (+23,9 %), Columbia (+21,9 %), Nike  (+16,5), Amer Sports (+14,8 %), Reebok (+13,8 %) och Nike Golf / Hurley (+10,5 %).

Självklart finns det varumärken som minskar också och allra tuffast hade Billabong som minskade med 21,7 procent. Även Asics hade det tungt på klädsidan och minskade med 21,5 procent och surfjätten Quiksilver minskade med 13,1 procent.

Totalt växte sportkonfektion globalt med 4,1 procent vilket var klart bättre än 2013 då tillväxten bara var 0,9 procent. De 25 största företagen står för över hälften av den globala försäljningen. Det kan tyckas väldigt dominant men är ingenting jämfört med sportskoförsäljningen där enbart Nike och Adidas med sina varumärken står för över hälften av försäljningen.

 

Nike störst även på kläder
Försäljning i miljoner kronor.