Intersport får ny majoritetsägare

Intersport får ny majoritetsägare

Riskkapitalbolaget Adelis Equity Partners har undertecknat ett avtal om att bli ny majoritetsägare i Intersport Sverige. Affären innebär att omkring 100 av kedjans butiker blir centralägda.

Publicerad

Adelis kommer att äga 70 procent av Intersport Sverige medan butiksägare kommer att äga 30 procent. Av kedjans cirka 150 butiker kommer 50 stycken att drivas av franchisetagare medan resterande butiker kommer att vara centralt ägda.

– Med stöd i Adelis finansiella styrka och långsiktiga perspektiv kommer vi att ha kapacitet att investera i tillväxt och uppnå vårt mål: Att bli den självklara destinationen för konsumenter som är ute efter sportprodukter med kvalitet och personal med kunskap. Vi kommer naturligtvis även i fortsättningen att dra nytta av att vi tillhör världens största kedja på det internationella planet och fortsätta stärka vårt nordiska samarbete, säger Intersports vd Ulf Kinneson, i ett pressmeddelande.

Efter den nu påbörjade omstruktureringen kommer Intersport Sverige att bilda en integrerad sportkedja, något som länge har varit en målsättning för Intersports ledning och styrelse.

– Vi är mycket imponerade av det arbete som vd och övriga organisationen på Intersport uträttat på senare år och tror starkt på ledningens strategi och mål: Att bli den ledande sportkedjan i Sverige. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla bolaget som varumärke och butikskedja, säger Jan Åkesson, Co-Managing Partner i Adelis.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra villkoren för transaktionen, förutom att förvärvet förutsätter godkännande från konkurrensmyndigheterna.

Adelis Equity Partners etablerades i juli 2013. Fonden har hittills gjort fem investeringar, däribland i finska hälsovårdsföretaget Med Group och i svenska logistikföretaget Logent. Adelis fokus är investeringar i medelstora företag och bolageet har för närvarande 3,7 miljarder kronor under förvaltning.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842