Five Seasons växer kraftigt i Norden 

Five Seasons växer kraftigt efter att ha presenterat sitt nya koncept med ökat fokus på design och marknadsföring. Införsäljningen under 2015 ökar med över 55 procent. 

Sportmarknaden i Norden och Europa har de senaste åren förändrats i grunden och konkurrens har hårdnat. För att möta den förändringen valde Five Seasons att investerar i sitt varumärke och öka modegraden plus att utveckla nära samarbeten med de ledande kedjorna i Norden och Europa samt viktiga fristående aktörerna för att hänga med i utvecklingen.

I Norden har Five Seasons ökat införsäljningen under 2015 med över 50 procent tack vare de satsningar som gjorts.

– Norden är vår hemmamarknad och bas för varumärket och det finns fortfarande stora möjligheter att växa ytterligare. Vi har knutit till oss nära samarbete med flera stora kunder och har fått mycket positiv feedback på nya Five Seasons, design, material och prisbild, säger Björn Ljungquist Nordisk Försäljningschef på Five Seasons.  

Five Seasons växer kraftigt i Norden 
Erik Johansson

– Vi ska bli Europas ledande leverantör av sport- och lifestylekläder i value-segmentet, säger Erik Johansson, vd för Five Seasons. Vi är just nu i en väldigt positiv trend och växer på alla marknader. I centrala och östra delen av Europa ser vi stor potential för varumärket. Trots den negativa ekonomiska utvecklingen i Ryssland har vi exempelvis ökat försäljningen med över 25 procent i landet. I Schweiz har vi precis skrivit avtal med Manor, som är landets största retailkedja med en omsättning över 25 miljarder kronor. Vi har dessutom ett flertal stora kunder i pipelinen för 2015 – 2016 som kommer att bidra till fortsatt kraftig tillväxt. 

Svenska familjeföretaget Five Seasons startades 1982 och såldes 2006 till investmentbolaget EQT. 2009 köptes företaget tillbaka och drivs nu av Erik Johansson. Five Seasons gör nu en stor satsning och i början av året anställdes dessutom Saila Härkki, tidigare chefsdesigner på Ice Peak, för att driva den internationella expansionen ytterligare.

– Vi är ödmjuka inför den fantastiska försäljningsökningen, säger Erik Johansson, vd för Five Seasons. Vi har märkt att det finns ett genuint intresse för ett varumärke i Norden och Europa som fokuserar på den aktiva familjen inom value segmentet. Five Seasons skall erbjuda minst lika bra design och passform som de större varumärkena fast till en betydligt lägre prisbild för konsumenten. Snygg design skall inte behöva kosta mer och det är det som driver oss framåt.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Five Seasons Försäljnings AB

    Five Seasons was established in Gothenburg on the Swedish west coast in 1982. For over 35 years the company has been producing high quality and technical sportswear with focus on ski, outdoor and street. Being born and raised on the Swedish west coast, where sea meets land and summer meets winter, we know what is needed to stay warm and dry in those cold, rainy and windy Gothenburg days. Five Seasons always strive to offer sportswear with best value for money. With focus on function and fashion Five Seasons’ products are designed and produced to satisfy the technical requirements of the most demanding sportsmen and sportswomen. Five Seasons’ products can be found in leading ski-, outdoor- and sport stores.