Merida öppnade webbshop

I Norge har Merida inlett ett webbsamarbete med cykelhandlarna. Cykeltillverkaren har öppnat och administrerar en nätbutik där cykelbutikerna ingår som en viktig partner.

Hittills har ett hundratal cykelhandlare i Norge nappat på leverantören Stians Sports nya webbsamarbete. I praktiken handlar det om en webbshop där Merida säljer sina cyklar och tillbehör. När en kund handlar i nätbutiken väljer hen en cykelbutik dit cykeln levereras och där den sedan också monteras.

– Vi har inte för avsikt att konkurrera med våra cykelhandlare utan göra det här gemensamt. Det är kunden som själv avgör vilken cykelbutik som ska leverera produkten. För sin insats får cykelbutiken en viss provision, säger Stian Steen Olsen, vd för Merida Sverige.

Fördelen för cykelhandlaren blir förutom provisionen att kunden knyts an till butiken. All framtida service kommer att ske i butiken och förhoppningsvis kommer kunden också att handla andra produkter i butiken. Därför är Stian Steen-Olsen noga med att understryka att det handlar om ett webbsamarbete som Merida gör tillsammans med cykelhandlarna.

För Merida ger webbshopen en utmärkt möjlighet att presentera och erbjuda hela sitt sortiment till kunden. Redan efter några veckors verksamhet i Norge har erfarenheterna både för Merida och cykelhandlarna varit mycket positiva. Just nu förbereder Merida Sverige att starta en liknande nätbutik också här hemma i Sverige.

– Konceptet kommer att vara liknande i Sverige, även om det finns små skillnader på grund av olikheterna i marknaden, säger Steen Stian-Olsen.