Höstförsäljningen av golfkläder ökar

Höstförsäljningen av golfkläder ökar

Golf är väldigt mycket en sommarsport i Sverige men allt fler varumärken kommer med en höstkollektion. Och försäljningen av dessa ökar för varje år.

Publicerad

Det är en sanning att det inte går att ta igen tappad försäljning på grund av en sen säsongstart senare under året. Mycket beror det på att golf är så förknippat med vår och sommar i Sverige. Trots att golfbanorna oftast är som bäst i september och oktober slutar folk att tänka på golf när det är nattfrost och toppluva på.

En bieffekt av det är att det är väldigt svårt att sälja sommarplagg när sommarlovet är över och i många golfbutiker dör nästan klädförsäljningen efter semestern. Sakta håller det på att förändras och det beror inte bara på att folk vill spela golf så länge banorna är öppna utan lika mycket på att tillverkarna satsar allt mer på sina höstkollektioner.

För det är ju så med kläder att nytt är bättre. Eller åtminstone hetare rent trendmässigt och när alla klädbutiker skyltar höstkläder så känns sommarplaggen i golfbutiken väldigt gamla. Att då fylla på med höstkläder för golf gör att det händer något i butiken och plötsligt är det samma färgskala där som i modebutikerna.

Helena Åkesson

– Helt klart säljer höstkollektionerna allt bättre och det beror både på att de passar bättre in i hösttrenderna och att de kommer ut i butikerna redan i augusti så att de kan visas upp under en längre tid, säger Helena Åkesson på Callaway kläder. Plus att butikerna har märkt detta och planerar för att sommarkläderna ska ta slut lagom till att de får påfyllning med höstkläder. Fler plagg säljs till fullpris och butiken är välfylld under hela säsongen.

Ett av de märken som satsar på sin höstkollektion är Abacus och deras designer Chris Mattsson säger så här om vilka trender som gäller nu i höst:

– Som vanligt är det mycket jord- och naturfärger med plommon, rosenträ och vanilj som de starkaste trendfärgerna för damerna just den här hösten. För männen är det mer marinblått och khaki.

Förutom att höstkollektionerna har en annan färgskala, ofta mörkare, så är det mer värme i plaggen. Tunt fodrade jackor, västar och långärmade stickade tröjor tillhör storsäljarna.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Intersport har stoppat blödningen

1 kommentar

Fredrik: Intersport har mer problem än att de blöder De har tappat själen också De som blöder mest är Stockholm som gör att övriga sverige måste rädda stockholm

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842